När World of Warcraft blev stort tvingades Blizzard prioritera och valde att lägga ner Starcraft Ghost.

Om inte mastodontsuccén #World of Warcraft blivit så stor hade inte #Starcraft Ghost lagts ner, avslöjar #Blizzard. Actionspelet, som utannonserades 2002, var under produktion ända tills 2006 då företaget bekräftade att titeln lagts ner.

Starcraft Ghost utvecklades för Playstation 2, Xbox och Gamecube och var en actionbaserad sidotitel till det legendariska #strategi-originalet. Spelets huvudperson var spionen Nova och det uppdragsbaserade upplägget påminde mycket om titlar som #Metal Gear Solid och #Splinter Cell.

Men 2006 lades projektet ned så att Blizzard skulle kunna "fokusera helt på de nya konsolerna" istället – det vill säga Xbox 360, Playstation 3 och Wii. Men enligt Blizzard-grundaren Mike Morhaime var inte detta hela sanningen.

– Vi jobbade på Starcraft Ghost samtidigt som vi jobbade på World of Warcraft och Starcraft II. World of Warcraft exploderade och vi behövde ta några resursbeslut. Det var helt enkelt inte en miljö där ett projekt som Starcraft Ghost kunde lyckas, sade Mike Morhaime enligt Kotaku.

– Vi måste välja, vi kan inte göra allt.

Bilden kommer från Kotaku.

Skicka en rättelse