Jonathan Blow har en inte alltför varm syn på sociala spel som Farmville och liknande. Eller rättare sagt, på att det får människor att se andra människor som föremål.

Sociala spel, eller spel som bygger på sociala funktioner är ett huvudbry för många människor. Vare sig man har något emot det, eller bara att det kanske tar lite för mycket tid. Eller något annat. Indieliret #Braids skapare Jonathan Blow har i en intervju med PC Gamer bäddat för tankar om att det kanske inte alltid för något gott med sig.

– Det handlar om att använda dina vänner som resurser för att ta dig framåt i spelet, vilket är motsatsen till vanligt socialt umgänge eller vänskap. Det finns inget annat ord för det än ondska. Självklart kan du debattera hur du vill, men den generella definitionen av ondska i den verkliga världen, när det inte är typ boven i slottet uppe i bergen, är själviskhet som är skadlig mot andra eller skadlig mot världen. Vilket är precis vad [de flesta av dessa spel är].

Problemet menar han på ligger bland annat i att spelen är bra på att dölja detta, och att det kanske kan leda till skadliga vanor eller tankemönster.

– Saken med dessa spel är dock att de är gjorda för att se riktigt ljusa och vänliga ut och så vidare. Så det är speciellt svårt för någon att tänka kring spel och hur deras design påverkar världen - och med någon menar jag de flesta i världen, de tänker inte på det, eller hur?

Det skadliga är att folk inte tar sig tid och tänker kring hur det påverkar dem och att det i slutändan helt enkelt inte är bra att se på socialt umgänge och vänner som resurser för att ta sig framåt i livet. Han brukar fråga utvecklare följande fråga:

– Försöker du dra fördel av spelarna och utnyttja dem? Eller försöker du ge dem någonting?

Alla drar upp FB? jag tror inte att han menar FB jag förstår att när man säger "Sociala" tänker alla på spelen i FB jag tänkte på mmo's eller alla spel som går ut på att du spelar med andra människor och kan chatta med dom 17/02 Att sociala spel får en att se andra människor o spelare bara som resurser o föremål att använda har väl varit uppenbart sen det första MMO spelet kom ut? 17/02 Dock har "Facebook"-spel öppnat dörren till en mer acceptans emot spelande, det är iaf. min uppfattning. Att fler spelar spel (oavsett vad för typ av spel) tycker jag är bra. 17/02 Tss, cool story bro. Allt människan gör är av egoistiska skäl. Det är så vi är byggda. Dock suger facebook-spel riktigt jävla mycket, det är sant. 17/02 Tur att man inte har Fb då... 17/02 Tja, sociala casual-spel drar ju onekligen en hel del fokus från hardcore-gaming på PC, så länge Zyngas skapelser och WoW drar in mer än ex. Battlefield finsn alltid en risk för en flyttning av fokus från utvecklarna... 17/02 Håller med till fullt. Hatar när man får invites till spel på FB bara för att ens vänner vill få fler gifts och achievements. 17/02 Kill it with fire 17/02 Tog mig en stund att faktiskt förstå mig på vad han mena för typ av spel. Sen slog det mig. Jag har ju faktiskt spelat ett sånt spel, för mig är det en ny typ av genre. Har inte haft facebook så länge, där jag kommit på att det förekommer sen säkert mån... 17/02 What's in it for me? Att påstå att man gör saker för annat än egen vinning, oavsett om den är materiell eller inte, är att försöka lura sig själv. Det är ju trevligt dock när alla kan vinna på att hjälpa varandra. 16/02
Skicka en rättelse