Raden av MMO-spel som framgångsrikt sällar sig till den så kallade free-to-play-modellen tycks bara bli fler och fler för varje dag som går. Senast ut att rapportera om en lyckad övergång från månadskostnad till gratis spelande är den amerikanska utvecklaren #Cryptic Studios.
Med sitt #Champions Online har man noterat ett 1000-procentigt uppsving vad gäller "det totala antalet användare, inloggade spelare och intäkter" sedan slutet av januari. Superhjältespelet är inte ensamt om att uppvisa goda siffror efter att ha slopat den gängse betalningsmodellen. Förra året meddelade #Turbine Entertainment att deras #Lord of the Rings Online tredubblade antalet användare efter att man slopade månadskostnaden.
Gratis är onekligen gott, men i spelbranschen är det ofta en sanning med modifikation. Spel som nyttjar free-to-play-modellen tar i dag ofta betalt för föremål och tjänster via så kallade mikro-transaktioner. Ett intressant undantag är #Guild Wars-serien som nått stora framgångar utan andra kostnader än den för själva spelet.