Markus Persson berättar glatt att han ingår i klustret människor som diggar achievements och har i en intervju med Indie Games röjt en del mer eller mindre konkreta tankar.

Det är inte allt för många spel som är så öppna till naturen som indieunderverket #Minecraft. För att ge någon röd tråd att följa skulle man exempelvis kunna lägga till achievements, och Markus "Notch" Persson menar i en intervju med Indie Games på att det kanske inte vore helt fel trots allt.

– Ja, jag gillar achievements. Jag vet att många människor inte gör det, men jag gör det. Jag har tänkt kring att göra achievements till en sorts uppdrag i spelet. Så du har möjlighet att se den första achievementen i ett träd av achievements, och du måste klara av de högst upp för att låsa upp de längre ner. Så det första man skulle kunna göra vore att hugga ner ett träd, eller döda en kyckling, och sedan förgrenas de vidare till mer saker att göra. Förhoppningsvis skulle det uppmuntra människor till att prova på nya områden.

Men vad händer då när en spelare når slutet av ett achievementträd?

– Ja, det skulle sluta med ett större uppdrag, att döda en drake eller nåt, vilket skulle få in ett sorts narrativ i achievementträdet.

Framtiden får som vanligt utvisa vad som sker, men medan du väntar kan du alltid spana in Minecraft-dokumentären. Du har väl inte missat att Minecraft kommer till Iphone och Android förresten?

Bra. Då får spelet konkreta mål. Att Minecraft inte har konkreta mål är spelets största problem. 28/02 I dunno. Jag gillar achievements, men Minecraft är ju den typen av spel som hyllas för att spelarna kan göra vadsomhelst i det, men lägger man till achievements så kommer ju folk spela efter achievementsen istället för hur de annars hade gjort. 28/02 Man kan ju göra så man kan koppla av eller på achievementen så att dom som inte vill ha dom aldrig märker att dom finns mer en en på/av knapp. Tycker själv att dom gott kan a typ 100st då lovar jag att köpa minecraft. 27/02 Statistik på saker vore mer intressant (achievements ställer jag mig positiv för dock). Exempelvis hur många block man gjort, dödade kycklingar, traveldistance etc. 27/02 Jag byggde ett slott.. när ja va klar så tänkte jag: jaha, dedär var väl jävla onödigt. Jag vill ha lite mer syfte i spelet, kul att lalla runt för sig själv men bara ett litet tag. ska testa multiplayer se om de e lite roligare 27/02 Achievements förstör spelen. Folk lirar inte för att det är roligt längre. 27/02 Jag tycker effekterna av achivements är lite läskiga, jag och andra jag känner har jagat fullständigt meningslösa achivements i ett flertal spel mest bara för att man vill ha alla av dom, som om det vore något att skryta med ungefär. I BF:BC2 var det... 27/02 Achievements alltså, det är ju bara ren ondska som M$ släppte lös när de öppnade kassavalvet from hell. 27/02 Låter superbt så man får något mål trots allt. Visst för att det är kul som det är men mål gör det bara bättre:D 27/02 Ne f*n, inga achievements och liknande. Det är just för att man slipper jaga sånt som gör Minecraft så annorlunda och kul. Har man uppdrag så blir det vilket dussinspel som helst. Man byter inte ett vinnande koncept!!! 27/02
Skicka en rättelse