Prestandan i en modern PC är kanske tio gånger så stark som i en konsol. Varför är inte spelen tio gånger snyggare? AMD diskuterar varför.

#AMD säger att många spelutvecklare skulle vilja att API i stil med DirectX borde skrotas, för att ge plats åt den prestanda som moderna grafikkort och annan hårdvara faktiskt har. Genom att DirectX har begränsade shaders och annan funktionalitet går det inte att skräddarsy kod till att vara så funktionell på moderna datorer som möjligt.

– Det är lustigt. Vi har ofta minst tio gånger så mycket hästkrafter som en Xbox 360 eller en PS3 i ett high-end grafikkort, men ändå är det väldigt tydligt att spelen inte ser tio gånger så bra ut. Till en markant grad är det på grund av, på ett sätt eller något annat, av bra anledningar likväl som dåliga - mestadels bra, att DirectX är i vägen, säger Richard Huddy på AMD till Bit-Tech.net.

"Ta bort API:t.", menar Huddy på att ett antal spelutvecklare vill för att det således ska gå att få ut mer prestanda ur PC:s än vad som tidigare vart möjligt.

– Jag hör sannerligen det i mina konversationer med spelutvecklare, och jag antar att det faktiskt var den primära attraktionen till Larrabee för utvecklare - inte hårdvaran, som var varm och slö och icke imponerande, men mjukvaran - ha möjlighet till fullständig kontroll över maskinen, vilket är vad de allra bästa spelutvecklarna vill. Genom att ge dig tillgång till hårdvaran på en väldigt låg nivå, ger du spelutvecklarna möjlighet att innovera, och det är vad som kommer sätta press på Microsoft - utan något som helst tvivel.

Vidare förs resonemang kring betydelsen av vad det egentligen skulle innebär om utvecklare gavs möjlighet att utveckla direkt till hårdvaran. Att ge samma möjligheter som till konsolutveckling. Visst finns det fördelar med att gå via DirectX, CUDA eller OpenCL, eftersom det blir lättare att på ett grundläggande plan få stöd för olika hårdvaror. Konsoler uppges ha fördelen att det trots allt är samma komponenter i vardera konsol, vilket då innebär att konsolernas prestanda kan pressas ut fullständigt, medan PC-utvecklingen till stor del begränsas av just API:t.

Väldigt relevant läsning, för de av er vars tankar vandrat i dessa banor. Så, här är länken en gång till.

Klart läsvärd artikeln, och finns en del del att säga, men för den skull så utesluter det ena inte det andra. Att ha ett API för indie-utvecklare som inte har resurser eller tid att koda direkt mot hårdvaran är en bra idé, och finns det egentligen något... 26/03 Intressant post. Du har inte möjligtvis länk till originalet? :) Det borde väl vara uppenbart för alla att Microsoft hare lite utav en intressekonflikt när det gäller DirectX, dem vill ju uppenbart ha Xbox-spel sålda. Detta är väl inte helt optimalt för... 26/03 Att Microsoft som gladeligen betalar utvecklare miljoner för att dom inte ska släppa sina spel på PC (för att sälja mer av sin egen hårdvara Xbox) äger och styr det mest använda API´t till PCn känns inte bra. Det är självklart att MS inte vill att PCn... 21/03 Ett API är bara ett medium mellan spelet (eller applikationen) och drivrutinen. Det finns möjligheter att koda direkt mot hårdvaran som det är just nu, men det är mer omständigt än att arbeta via API. Jag förstår inte riktigt vad Huddy vill ha fram, om... 21/03 Nu är jag inte så insatt i vad som är möjligt utanför DX, men hela uplägget för artikeln är ju "om spelutvecklarna skulle få möjlighet att koda direct-to-metal så kanske....". Så finns det verkligen alternativ till API:erna? Vad babblar han om isåfall?... 21/03 Lyssna på Trappski. :) 21/03 Holmes, grafikkortstillverkare har inget med DirextX att göra, de stödjer "standarden" om man skall så kalla den med sina kort men inget mer. Det är upp till företagen som gör spelen att programmera med lagret de vill. Fördelen med OpenGL är som jag skr... 21/03 Fast det är inte direkt att kringå ett Abstraktionslager när du ersätter det med ett annat. Du har Applikation -> DirectX -> Drivrutin ->Hårdvara Det man inte får glömma bort när man pratar DirectX är att det inte direkt är synonymt med OpenGL. DirectX... 21/03 Jag tror inte att Huddys förslag att slopa API:er är helt seriöst. Snarare är det ett utspel för att säga "det är inte vårat fel att pc-spelen inte ser bättre ut, vi har gjort våra del och tiofaldigat hårdvaruprestandan" 21/03 Ja, att skriva direkt mot hårdvaran är bättre ur den synpunkt att man kan få loss mer av PCns överlägnsa prestanda, men hur många utvecklare har resurser att köra QA på alla grafikkort som finns? Så fort AMD eller Nvidia släpper en ny arkitektur (Fermi... 21/03
Skicka en rättelse