Allt fler utgivare väljer att låsa sina spel med engångskoder för att komma åt andrahandsförsäljningen. Rätt eller fel?

En av våra flitiga bloggare har lyft det allt vanligare greppet utgivare använder för att komma åt andrahandsförsäljningen - att låsa vissa delar av spelet, såsom multiplayer, med en engångskod. Köper du ett spel begagnat måste du då köpa en ny kod för mellan 70-100 kronor för att få den kompletta upplevelsen. #Electronic Arts har använt systemet frekvent och senast var det #Homefront från #THQ där du inte kunde nå längre än nivå fem i flerspelarläget utan aktivering.

Går det att jämföra med pc-spelens cd-nyckel där du hittills behövt köpa ett helt nytt spel för att få en ny? Finns det några andra, bättre lösningar eller bör utgivarna helt enkelt nöja sig med den första förtjänsten? Debatera vidare i blogginlägget.

hehe [http://kotaku.com/5802953/fables-creators-reckon-pre+owned-sales-are-worse-than-piracy] 18/05 Funkar alldeles utmärkt att köpa begagnat. Särskilt på tradera. DEssutom om det är limited edition el liknande på tradera, så kan man räkna med riktigt bra skick. 26/03 Begagnade spel är i snitt 50 till 100 kr billigare än nypris. Då kan jag också hävda att de som köper begagnat kanske inte har råd med dessa 50 till 100 kr som det skiljer till nypris. Alltså bara för att man inte har råd rättfärdigar det knappast pirat... 25/03 dock är det ingen som vet om folket som piratkopierar ens har pengarna att köpa spelet. men däremot folket som jag talade om , de som köper beggat , fast de kan få ett nytt för endast en liten summa extra. dessa personer har och bränner pengar , dock... 25/03 Piratkopiering är ljusår värre än begagnathandel. Skulle man kunna piratkopiera allt så skulle ingen någonsin behöva köpa ett endaste spel, för man skulle bara tanka det och sen sprida, eftersom man inte behöver den fysiska kopian. En begagnade produkt... 24/03 njae , egentligen skulle det räcka med att en person köpte spelet och sedan sålde det vidare till resten av världen , men jo det skulle ta en satans tid och vara rätt så orimligt. det som jag är mest emot är sånt som gamestop , där skillnaden på priset... 23/03 Att jämställa begagnat med piratkopior är orimligt. I fallet med piratkopior räcker det med en enda laglig kopia som förlaga. För att begagnatmarknaden ska fungera måste det hela tiden säljas nya spel i många exemplar. Alla begagnade spel har ju en gång... 23/03 Jag köpte tyvärr aldrig begagnade spel till mina konsoller (NES, SNES, Playstation, Nintendo 64) :( Var inte tillräckligt förståndig då :( O nu på PC GÅR det inte! Angående att konsollspelare får betala mer för multiplayer tycker ja e bra för då kanske... 23/03 jag har aldrig köpt ett begagnat spel. ska man ge någon pengar så ska det vara utvecklaren/utgivaren, ingen annan. köpa begagnat "skadar" ju fan mer än att piratkopiera. ( påstår inte att det är allvarligt , men allvarligare än piratkopiering är det ) 23/03 Sant att priset inte ändrats nämnvärt sedan NES-tiden. Men spelmarknaden var liten då. Nu är den världens största underhållningsindustri! Ett spel som har den tillverkningskostnaden måste sälja i runda slängar 250000 ex för att gå runt. Resten är ren... 22/03
Skicka en rättelse