1UP har fått sig ett snack med #Mega Man 9-producenten Hironobu Takeshita. Han säger att #Capcoms ledning stödde idén om onlinedistribution, men att de var negativt inställda till 8-bitarsgrafiken då den ansågs begränsa försäljningspotentialen. Utvecklarna drog som bekant det längsta strået, och enligt Takeshita fördes det även seriösa diskussioner om att göra en äkta NES-kassett innan det visade sig vara alldeles för knepigt och tanken motvilligt lades ner.

Takeshita berättar också att det var svårt att återskapa NES-stilen, men att hjälp kom Mega Mans skapare Keiji Inafune:

Vi hade en förståelse för de tekniska begränsningarna, men det i sig gör inget perfekt NES-spel. Så vid någon punkt instruerade Inafune oss att göra radikala ändringar. Hans råd var så precisa att de hjälpte oss få en bild av vad vi hade i huvudet och visualisera det i NES-stilen.

Skicka en rättelse