Steam-konkurrent säger att tjänstens astronomiska framgångar hindrar nya Valve-spel.

När spelade du senast ett helt, 100 procent #Valve-utvecklat pc-spel? Faktum är att det älskade pc-spelsföretaget inte gjort något in-house sedan 2007 års #The Orange Box, och Impulse-chefen Brad Wardell hävdar att det kan vara Steams framgångar som är problemet.

Brad Wardell är chef för Steam-konkurrenten Impulse och han säger att hans företag #Stardock själva haft problem att alternera mellan spelskapandet och Impulse-tjänsten. Han tror att frånvaron av Valve-utvecklade titlar beror på att de "definitivt påverkats" av Steam.

– Fastän Valve finns i Seattle, där du kan hitta utvecklare överallt, så har Steam haft en effekt på deras utvecklingsschema. Det har inte kommit ett nytt Half-Life på länge och många har klagat över det, säger Brad Wardell till Industrygamers.

– Valve har haft sina egna utmaningar med att få ut nya titlar genom dörren, och jag är säker på att en stor anledning till det problemet är detsamma som vi haft. När en av dina grupper är löjligt inkomstbringande så är dina affärsinstinkter att sätta allt ditt bästa folk på det, eftersom det är vad som drar in pengarna. Det är sund business, helt enkelt.

– Om du ser på en tidslinje över spel utvecklade in-house hos Valve – inte utvecklade externt och sedan införskaffade – och du jämför före Steam och efter Steam, så har det definitivt haft en påverkan.

Vad tror du själv, har Steam påverkat Valves spelutveckling negativt? Sedan 2007-släppet av Orange Box har som sagt inga nya in-house-utvecklade Valve-titlar dykt upp i butik. #Left 4 Dead, #Portal och #Alien Swarm har alla rötterna utanför företagets kontor.

Kanske jag som tolkar dig fel här. Valve har aldrig kört OpenGL i Sourcebaserade spel. HL1 verkar vara openGL, eftersom det fungerade för mig med nVIDIA 5200 i Linux via Wine. Tyvärr verkar det vara en politisk fråga om OpenGL för spel. Bevisligen funge... 17/04 Trodde Valve hade tagit över utvecklingen av L4D serien, etc. 15/04 Är det något man lärt sig av Valve och Blizzard så är det att deras spel kommer när de kommer, ingen idé att ens spekulera i saker förren de officiellt visar något. 15/04 Hoppas verkligen inte att de satsar på DX11 eller Direct X alls. Utan kör vidare på OpenGL och med tanke på deras senaste inriktning så skulle jag inte bli förvånad om de kommer faktiskt göra det. Med OpenGL på source motorn kommer de kunna få sin dröm,... 15/04 Såhär har man tänkt länge, jag iallafall. 15/04 When it's done, som Blizzard brukar säga. 15/04 ermh... not in house produced titels 15/04 Valves anställda har nog haft fullt upp med Team Fortress 2, Portal, Left 4 Dead 1 och 2 de senast åren. Även om Portal och L4D serien inte var Valves från början så har ju Valves anställda jobbat för fullt med de spelen. 15/04 Det har gått så bra för dom så dom jobbar och tar tiden till annat. Och tänk själva, skulle folk tröttna på Valve och steam så behöver dom bara marknadsföra och släppa Half-Life 3 så är dom tillbaks in action. Så varför stressa när siffrona ser bra ut.... 15/04 Klart att det beror på det, de gick från att vara en spelproducent till ett tjänsteföretag. 14/04
Skicka en rättelse