Enligt utvecklaren bakom Gears of Wars minns vi originalet och uppföljaren som snyggare än vad de faktiskt var. Hur ska då trean kunna tävla mot förskönade minnen?

Epic påstår att vi tar den visuella festen i #Gears of War 3 för givet. Samtidigt menar utvecklarna att de för en svår kamp när de kämpar mot spelarnas minnen av det första #Gears of War.

– Det var ett av våra största problem när vi gick från Gears 1 till #Gears 2. Ditt minne överträffar verkligheten, hävdar producenten Rod Fergusson i en intervju med Eurogamer.

När originalet släpptes 2006 var det ett praktfullt stilexempel på hur vackra spelen kunde se ut till HD-konsolerna. Men var det så snyggt som vi minns det?

– Med Gears 2 tävlade vi med minnena av Gears 1. Det gick så långt att jag, på ett recensions-event i San Francisco, föreslog att vi skulle ställa upp det första spelet så att pressen kunde spela och konstatera att det inte var så snyggt som i deras minnen. De sade: "Åh, det ser ungefär ut som Gears 1". Och jag: "Verkligen? Nej, det gör det inte alls. Du minns det som snyggare än vad det verkligen var". Vi tävlade inte bara mot våra konkurrenter utan också minnena vi hade skapat.

Inför trean kämpar Epic med samma problem men också ett hårdare spellandskap. Fem år efter att originalet släpptes har grafikkampen hårdnat rejält på Xbox 360. Men Ferguson är säker på att Gears 3, precis som föregångarna, kommer att sätta en ny standard.

– Det är sant; andra har minskat vårt försprång. Vi låg långt före när Gears 1 släpptes. Men många har närmat sig och det är flera som slåss om att ha det snyggaste spelet. Men vi fortsätter att pressa boxen och vad HD-kvalitet verkligen innebär.

Tror du att ditt minne sviker dig? Kika på de tre filmerna nedan i tur och ordning och jämför själv.

[video=578]

[video=2591]

[video=7337]

Oj.... huvudet i sanden? Unreal engine är defacto, tillsammans med cryengine de snyggaste motorerna på marknaden... Ska bli kul att se om frostbite 2 motorn kommer att ge dem en match i höst. 19/04 GOW 1 var det snyggaste spelet på konsol på sin tid, inget snack om den saken. GOW 2 hade mer motstånd men samma sak där. GOW 3 (spelade en hel del igårkväll , betan) är grymt snyggt och rivaliseras enbart av crysis 2(nej, varken uncharted 2 eller killz... 19/04 GOW 1,2 eller 3 är vål inte direkt marknadsledande i snyggaste grafiken? Tycker inte att det är något speciellt... 19/04 Vadå för givet? För 599kr ska de fan se bättre ut än vad de gör idag. 18/04 Första gången jag kom i kontakt med Unreal3 motorn var från ettan i denna spelserie(pc). Kan säga att jag tappade hakan mer än en gång under tiden jag körde igenom det.... tycker fortfarande att spelet är svinroligt och det plockas fram med jämna mellan... 18/04 Jag har en känsla av att din engelska är precis lika värdelös som din svenska. Din juvenila och befängda inställning till det svenska språket får dig inte direkt att framstå som en vidare upplyst människa. Jag gissar på att du är ungefärligen tretton... 18/04 sorlight hur grafiken har ståt i princip stilla sen Xbox/ps3:an kom ut, tkr inte man ser någon större skillnad. 18/04 Som man skulle bry sig om ett värdelöst språk som svenska när det finns engelska. 18/04 Inga nyheter att dagens ungdomar är dåliga på sitt eget modersmål i både tal och skrift, kanske dags att satsa lite på skolan också ;) Sen kan vi börja diskutera ord som "optimering" och "ny spelmotor" samt "grafisk utveckling". Då hänger nog alla med... 18/04 Tja... det är liite bättre miljöer i 3:an, även om det uppenbarligen fortfarande i stor del bygger på fyrkantiga lådor och pelare. Ta inte i så ni spricker nu Epic. 18/04
Skicka en rättelse