I en nypublicerad intervju avslöjar #The Elder Scrolls V: Skyrim-regissören Todd Howard att Skyrim "främst är ett DirectX 9"-spel och att titeln inte drar någon större nytta av DirectX 11-teknologin. Det pc-spelarna kan se fram emot är bättre kvalité på texturerna och högre upplösning. I övrigt blir pc-versionen identisk med Xbox 360- och Playstation 3-versionen.

– Spelet ser likadant ut [på pc och konsol]. Fördelen du får när du spelar ett pc-spel är att du sitter så här långt bort [håller handen framför ansiktet]. Hemma på din konsol sitter du vanligtvis två till två och en halv meter bort, säger regissören Todd Howard.

Skyrim kan bli snyggare till pc i framtiden eftersom det är möjligt att spelet kan få utökat DirectX 11-support vad det lider.

– Men det specifika DX11 gör, som tessellation och sånt där, det drar vi inte nytta av just nu. Men det betyder inte att vi inte kommer göra det i framtiden.

Istället för DirectX 11 redan från start är Skyrim främst byggt med gamla DirectX 9 i åtanke.

The Elder Scrolls V: Skyrim släpps den 11 november till pc, Xbox 360 och Playstation 3. För galet mycket Skyrim-material spanar du in denna länken och låter dig överösas av bilder, filmer och bokstäver kring Bethesdas efterlängtade storspel.