Crytek följer Epics exempel och låter moddare härja fritt med deras teknik.

#Epic dominerar spelmotormarknaden till den grad att de sedan en tid tillbaka låter utvecklare använda deras Unreal Engine utan kostnad så länge den inte används i kommersiellt syfte. #Crytek följer nu deras exempel med deras Cryengine 3 som ligger till grund för aktuella #Crysis 2. Tekniken blir tillgänglig för ivriga hobbymakare i augusti och bossen Cevat Yerli lovar också att instegspriserna för en riktig licens ska vara "innovativt låga".

Spana in ett gammalt teknikdemo

[video=4541]

Rätt vanligt också att spelmotorn stödjer nåt snabbt, portabelt och "lightweight" skriptspråk, typ Lua (http://en.wikipedia.org/wiki/Category:Lua-scripted_video_games), både för att koda spelinnehållet och moddar. 26/04 Släppa något som inte är binärfiler? Jag har inte hållit på med spelutveckling, so help me out here. Det är väl inte mycket som släpps med källkod, förutom "open source"-program i bl a Linuxvärlden. Inte ens tillägg till AutoCAD (LISP) eller script till... 26/04 Grymt, håller själv på en hel del med UDK så det ska bli kul att testa Cryengine också! :) 26/04 Varför använda det här då man hellre vill använda epic? :} 26/04 Inte som Epic med andra ord. 26/04 Man ska tacka Epic on unreal motorn för denna utvecklingen. Hade nog aldrig hänt annars. Gött att andra hänger på nu! Några av de bästa spelen till PC senaste åren har varit mindre projekt på liknande motorer 26/04 De måste släppa det gratis, annars är det fail. Unreal är helöt gratis att utveckla i och de första 50 000 du drar in är dessutom också helt utan licenskostnader, jämför det med att måsta betala Crytek för att ens få börja utveckla något... Då har vi... 26/04 Nu får vi se om de faktiskt släpper närpå vartenda verktyg och utility-program de har själva till motorn, och inte en bunt binärfiler. :P... Nej men det här är riktigt efterlängtat då grafiken har så pass hög kvalitet att andra saker än spel kan trollas... 26/04 Nice nice :D 26/04 "...så länge den inte används i kommersiellt syfte." Stämmer ju inte helt. Man får göra spel i kommersiellt syfte så länge man drar in under 50k $ Frågan är om Crytek kommer kontra det.. 26/04
Skicka en rättelse