Det tog ett bra tag innan vi insåg att kundinformation stulits, hävdar Sony.

Många som reagerat på gårdagens nyhet om att Playstation Network-användarnas kontokortsuppgifter kan ha stulits har ifrågasatt varför #Sony inte gick ut med informationen tidigare. Drygt en vecka tog det från att PSN-tjänsten stängdes ned till gårdagens avslöjande – Sony säger att man helt enkelt behövde tid för att fastställa omfattningen av intrånget.

– Det är en skillnad i tajming mellan att identifiera att det var ett intrång och när vi förstod att kundinformation hamnat i orätta händer, säger Sony-chefen Patrick Seybold.

– Vi insåg att det skett ett intrång den 19 april och stängde därmed ner tjänsterna. Sedan tog vi in utomstående experter för att hjälpa oss förstå hur intrånget skedde och för att genomföra en undersökning för att avgöra karaktären och omfattningen av incidenten.

– Det var nödvändigt att genomföra flera dagars rättslig analys, och det tog våra experter tills igår att förstå omfattningen av intrånget. Därefter delade vi med oss av den informationen till våra konsumenter och utannonserade det publikt, avslutar Patrick Seybold.

Sedan igår kväll har Sony börjat skicka ut mail till alla 77 miljoner PSN-användare där de upplyser om vad som hänt.

Skicka en rättelse