Flera erfarna får gå när Obsidian säger upp ett okänt antal anställda.

#Fallout: New Vegas-utvecklaren #Obsidian Entertainment säger upp folk, avslöjas via det officiella forumet. Åtminstone fyra tongivande anställda får gå, men om det rör sig om ännu fler är fortfarande okänt.

– 11 år, nästan ett dussin skeppade titlar, Designer, Lead, Producer. 1 inställt spel, överlevde 7 friställningar, den åttonde fick mig. Inget dåligt track record, twittrar producenten Akil Hooper.

– *sigh*, twittrar producenten Jason Fader.

– Jobbar inte på Obsidian längre. Jag antar att det betyder att jag kommer behöva köpa mina egna pennor, skriver Ashley Betters.

Även associate producer Theresa Treadwell och art director Joe Sanabria tycks ha förlorat kontorsstolen hos det Kalifornien-baserade spelhuset.

– Idag är mitt treårsjubileum på Obsidian Entertainment. Till mina medarbetare (och de vi tyvärr förlorat), ni är fantastiska. <3, skriver programmeraren Justin Reynard som fått behålla jobbet.

Bland spelen Obsidian gjort märks #Star Wars: Knights of the Old Republic II: The Sith Lords, #Neverwinter Nights 2 och kommande #Dungeon Siege 3.

Bilden kommer från Fallout: New Vegas.

Jag älskade också spelen. Konstigt nog så lyckades jag inte hitta en enda bugg (nix inte en enda!) under de 60 timmar jag la ner på vardera. Då började jag ändå spela på release. Måste haft en jävla tur för jag har hört att många haft problem med dem :p 28/04 Kan hoppas till nästa projekt att de anställer bättre tekniskt folk. Den tekniska biten har alltid varit Obsidian akilleshäl. 28/04 De blev väl påskyndade från alla håll och kanter, inte ovanligt idag. Samma ser man med filmer idag. 27/04 Jag älskade verkligen New Vegas, men du har rätt i att det släpptes i ett bedrövligt skick. Krävdes tre månaders patchande innan de fick styr på buggarna. 27/04 Rätt åt dem, eller nått. Kanske inte just dem men både Fallout 3 och New Vegas är sönderpuggade skräpprodukter som bevisligen ännu inte lämnad beta. Att släppa spel med så många buggar, som påverkar gameplay så mycket, är oförsvarligt. Speciellt med tan... 27/04 Jävlar, det var rätt så mycket pengar, erkänner mig slagen då. Min vi säger att dom såldes för 50dollar styck. 5 miljoner exemplar, det blir 250 miljoner. Återförsäljare tar skit mycket av den summan, kanske 10-25% + transportkostnader. Vi kan bolla run... 27/04 Låter väl rimligt, 100 pers i 3 år sådär 25 milj dollar. Och hur många spel utvecklar dom som blir floppar? En av 10 spel måste ju bli succe, annars är det kört. Låter väl inte så konstigt att dom kan behöva se över personalsituationen, tycker jag, om... 27/04 Det är absolut möjligt. säljer du typ 3-4 miljoner ex hamnar du därikring skulle jag tro. Spel är en stor marknad. EDIT: Hittade på wikipedia - As of November 8, 2010 the game has shipped 5 million copies worldwide,[63] achieving revenue of $300 million... 27/04 Dollar!!!!? knappast, stor filmer drar inte ens i närheten in den summan. 300 miljoner kronor? Möjligt. 27/04 Jag tror inte dom var så jättetvingade att sparka någon. Om det var art directorn på Alpha Protocol som fick gå så skulle jag agerat likadant som chef :P Obsidian känns ju inte alls som den pedigree-utvecklare man kunde tro att dom skulle bli med alla... 27/04
Skicka en rättelse