Under gårdagen kom besked om att #The Witcher 2: Assassins of Kings är färdigutvecklat och koden ivägskickad till dvd-tryckeriet. Det betyder att #CD Projekts andra berättelse om Geralts RPG-äventyr är i tid för sin egen premiär den 17 maj.

Samtidigt fortsätter snacket om en eventuell konsolversion. Arbetet med en dylik har officiellt inte påbörjats, och inofficiellt pågår för närvarande inget fullskaligt konsolkodande, säger producenten Thomasz Gop till Eurogamer. Först pc-versionen, sen en eventuell annan version, och skälet är studions storlek.

– Vi är defintivt inte ett team som kan hålla flera projekt i luften samtidigt, säger Gop. Vi är varsamma med att inte äventyra kvalitén på pc-versionen.

Om det blir en konsolversion kommer den vara förebilden trogen, med i stora dag samma story och innehåll. Och den gode Gop lovar dyrt och heligt att den kommer se bra ut.

– Jag kan redan lova att om vi gör det här till konsol kommer det inte se ut som skräp. Defintivit inte.

Efter att #The Witcher släpptes hösten 2007 arbetade CD Project med en konsolversion vid namn #The Witcher: Rise of the White Wolf. Ekonomiska bekymmer ledde emellertid till att projektet lades ner för två år sedan, varefter utvecklarna riktat sin kreativa energi på The Witcher 2 till pc. Och mycke tyder på att en konsolversion av det blir officiellt avtäckt inom en förhoppningsvis inte alltför avlägsen framtid.

Nedan en film som visar spelets stridsystem.

[video=7766]