Remedys Matias Myllyrinne hävdar att den finska studion lärt sig en läxa efter fjolårets försäljningsmässiga flopp, men betonar samtidigt vikten av att få misslyckas.

Den uppsnackade Xbox 360-skräckisen #Alan Wake blev inte riktigt den försäljningsmässiga succé som #Remedy och #Microsoft hade hoppats på. I en ny intervju med sajten Vg247.com förklarar det finska spelföretagets Matias Myllyrinne att man lärt sig en läxa, men betonar även vikten av att få misslyckas för konstens skull.

– Vi kommer att fortsätta göra misstag, men jag tror inte att vi kommer att göra samma misstag igen. Man ska fucka upp då och då, och om du inte gör misstag så tar du helt enkelt inte tillräckligt många risker. Jag tycker att det är helt okej och vi vill omfamna det där. Alla får misslyckas med vad de håller på med här, det är en del av det säkerhetsnät som gör det möjligt för människor att försöka mer och tänja på gränserna.

Matias förklarar vidare att #Alan Wake nog skulle ha varit lite mindre av ett sandlådespel och lite mer regisserad thriller om studion då vetat om vad de vet idag.

– Om man inte kontrollerar tempot så kan spelaren dyka upp i en monstertruck och så sitter man där: "Okej... det här är tänkt att vara en dramatisk kärleksscen, karaktärerna går igenom allvarliga äktenskapsproblem", och så anländer spelaren genom att hoppa över stockar med en jävla monstertruck.

Deras enda misstag var alla %#&%¤ termosar. Snacka om att förstöra stämningen. 13/05 Ett av de bästa spelen jag spelat. Det enda misstaget de gjorde var att släppa det i Read Dead Redemption tider.... folks plånböcker tål oftast inte flera stora releaser samtidigt. 13/05 Vad vill du dom ska säga då? "Nej vårt spel är ingen flopp - det är konsumenterna som inte har smak"? Eller "Nej vi valde att inte sälja så många exemplar"? 13/05 Vart har du var de senaste 2 åren? De sa att det skulle bli xbox 360 exklusivt 2 år innan release 13/05 Uppenbarligen har Matias inte fattat varför man spelar spel till att börja med ifall han oroar sig för att dramaturgin ska förstöras av monstertruckar. Puckat. 13/05 ett av förra årets bästa spel :) fel marknadsförning och fel tidpunkt för release kan väl förklara försäljningen, vilket är synd.. vi få hoppas nästa titel kommer till PS3:an oxå 13/05 INGA SPOILERS NU!! Köpte det för 79:- på tradera igår så jag ska spela det på måndag :D 13/05 Ja, allt löser sig genom att göra spelet till CoD. 13/05 Utvecklarna själva påstår att misstag 1 var att dom först försökte göra ett öppet spel. Om dom hade gjort spelet linjärt från början så hade dom haft större möjligheter av att skapa en illusion av öppenhet. Som det blev nu så känns det mest som leveldes... 13/05 PS3 har den äldsta publiken i genomsnitt av konsollerna och då bara släppa till 360 låter konstigt för jag har en känsla av att detta spelet inte tilltalar CS-kids. Konsollstatistik (http://www.adweek.com/news/advertising-branding/nielsen-wiis-good-fit-... 13/05
Skicka en rättelse