Den uppsnackade Xbox 360-skräckisen #Alan Wake blev inte riktigt den försäljningsmässiga succé som #Remedy och #Microsoft hade hoppats på. I en ny intervju med sajten Vg247.com förklarar det finska spelföretagets Matias Myllyrinne att man lärt sig en läxa, men betonar även vikten av att få misslyckas för konstens skull.

– Vi kommer att fortsätta göra misstag, men jag tror inte att vi kommer att göra samma misstag igen. Man ska fucka upp då och då, och om du inte gör misstag så tar du helt enkelt inte tillräckligt många risker. Jag tycker att det är helt okej och vi vill omfamna det där. Alla får misslyckas med vad de håller på med här, det är en del av det säkerhetsnät som gör det möjligt för människor att försöka mer och tänja på gränserna.

Matias förklarar vidare att #Alan Wake nog skulle ha varit lite mindre av ett sandlådespel och lite mer regisserad thriller om studion då vetat om vad de vet idag.

– Om man inte kontrollerar tempot så kan spelaren dyka upp i en monstertruck och så sitter man där: "Okej... det här är tänkt att vara en dramatisk kärleksscen, karaktärerna går igenom allvarliga äktenskapsproblem", och så anländer spelaren genom att hoppa över stockar med en jävla monstertruck.