Efter framgången med Minecraft funderar Mojang Specifications på att gå in som co-publisher med andra indieutvecklare.

#Minecraft är en massiv gigant till indiesuccé, och #Mojang Specifications sitter inte stilla i det dolda och rullar tummarna. I en intervju med GI.biz berättar Daniel Kaplan på Mojang om bland annat oändligt med möjligheter, att de planerar att vara co-utgivare på andra indietitlar och att kortspelet #Scrolls har deras största utvecklarteam. Japp, hela tre personer.

– Vi är i en fantastisk position just nu, vi kan göra ungefär vad helst vi vill. Det svåraste för oss just nu är att säga "nej" till alla erbjudanden vi får. Det finns tonvis med möjligheter för oss där ute just nu. Men vi måste ta det lugnt och komma på vad som är bäst för oss att göra, säger Kaplan.

– Vi får förfrågningar varje vecka, det är ganska svårt att hantera dem, komma på att, okay, det är det här vi kommer göra. Kommer du följa en väg när du kan ta en annan, du vet?

Förfrågningarna är av alla de slag, och däribland huruvida de kan gå in som utgivare.

– Alltså, de är från hårdvarutillverkare, andra utgivare, reklamnätverk, allt sånt där. Vi tittar på att ge ut våra egna spel också dock, få ut indie-titlar under vårt eget varumärke. Vi måste fortfarande komma på hur det ska fungera. Vi hoppas att vi åtminstone får ut något till hösten, några co-utgivna spel.

– Det är våran plan, att vara co-utgivare. Vi vill hjälpa folk, hålla dem involverade i processen och skapa ett framgångsrikt spel, att säkerställa att folk känner till deras spel så de kan skapa bättre spel senare på egen hand. Så vi ser hur bra vi kan arbeta utifrån den positionen.

Minecraft släpps 11 november i år, samma dag som #The Elder Scrolls V: Skyrim, det vill säga.

Tur att du inte är han! 18/05 Vore jag hann skulle jag bjuda alla anställda och deras familjer på deras livs resa tills dom dör. Använd pengarna! 17/05 Du begrep antagligen inte att jag syftade på en fullständig version. För det känns ju långt ifrån att vara ett klart spel. Men nu vet du det. Att spelet redan varit spelbart från alpha var mer en bonus för Notch som troligen fick massor med feedback och... 17/05 Skyndar han ut Minecraft?! Fanskapet har ju varit i öppen alpha- och betafas i typ två år! Get your facts straight. Sen är ju en förutsättning för att kunna vara utvecklare att man faktiskt vet hur man marknadsför produkter, vilket Mojang inte har en... 17/05 Enligt mig om det var så här han uttalade sig den där Mojang personen så låter det tvärt om! Låter som att han säger att vi behöver mer pengar men vi har inga erbjudande alls att tacka ja till så vi går ut med att vi har massor så utvecklare ska tro att... 17/05 Jag önskar verkligen att Mojang tog tillbaka kontrollen över Wurm Online, för så fort Notch försvann gick det riktigt utför med det spelet. Men det lär väl aldrig hända :( 17/05 Det är inte många utvecklare som distribuerar sina egna spel, och det är extra viktigt för indie-utvecklare att börja hos en känd utgivare, annars krävs det mycket tur för att bli sedd. Så att Mojang börjar ge ut andras indie-spel är riktigt bra. Det... 17/05 Jag var mest ironisk egentligen men det var nog svårt att uppfatta. Personligen tycker jag Notch gör många "fel" just nu och får mig att tänka: hmm det är så som EA och Activision är ju... Han "skyndar" ut MC för att kunna spela Skyrim, han ska nu bli... 17/05 EA, Activision och co. har väl gett utgivare dåligt rykte, men utan dem hade säkert CoD, MoH och kanske även Battlefield aldrig slagit igenom så som de gjorde. Minecraft är ett av få spel som lyckats bra utan egen marknadsföring över huvud taget men jag... 17/05 Du menar som till exempel EA games som är utgivare av DICE spel (som de ifs äger). Ja det har jag. 17/05
Skicka en rättelse