#Minecraft är en massiv gigant till indiesuccé, och #Mojang Specifications sitter inte stilla i det dolda och rullar tummarna. I en intervju med GI.biz berättar Daniel Kaplan på Mojang om bland annat oändligt med möjligheter, att de planerar att vara co-utgivare på andra indietitlar och att kortspelet #Scrolls har deras största utvecklarteam. Japp, hela tre personer.

– Vi är i en fantastisk position just nu, vi kan göra ungefär vad helst vi vill. Det svåraste för oss just nu är att säga "nej" till alla erbjudanden vi får. Det finns tonvis med möjligheter för oss där ute just nu. Men vi måste ta det lugnt och komma på vad som är bäst för oss att göra, säger Kaplan.

– Vi får förfrågningar varje vecka, det är ganska svårt att hantera dem, komma på att, okay, det är det här vi kommer göra. Kommer du följa en väg när du kan ta en annan, du vet?

Förfrågningarna är av alla de slag, och däribland huruvida de kan gå in som utgivare.

– Alltså, de är från hårdvarutillverkare, andra utgivare, reklamnätverk, allt sånt där. Vi tittar på att ge ut våra egna spel också dock, få ut indie-titlar under vårt eget varumärke. Vi måste fortfarande komma på hur det ska fungera. Vi hoppas att vi åtminstone får ut något till hösten, några co-utgivna spel.

– Det är våran plan, att vara co-utgivare. Vi vill hjälpa folk, hålla dem involverade i processen och skapa ett framgångsrikt spel, att säkerställa att folk känner till deras spel så de kan skapa bättre spel senare på egen hand. Så vi ser hur bra vi kan arbeta utifrån den positionen.

Minecraft släpps 11 november i år, samma dag som #The Elder Scrolls V: Skyrim, det vill säga.