När ett spel har ett väldigt komplext och dynamiskt trollformelsystem är det svårt att balansera när spelare ska nöta spelare. Men Arrowhead försöker!

#Magicka kommer inom en inte allt för avlägsen framtid få officiellt PvP-stöd, och #Arrowhead Game Studios tänker sig att de vill göra sitt bästa för att få det så balanserat så bra som bara möjligt. Men det är svårt, ack så svårt, när trollformelsystemet är ett hopkok av variabler. Vissa saker har de dock lyckats ta fasta på.

– När vi tog oss en djupare titt på PvP - du vet, spränga kompisar i småbitar - märkte vi att spamma ice shards, ofta med arcane och lightning inblandat, var en väldigt bra taktik. Fortgående tester bekräftade det. Ännu mer tester bekräftade det ännu mer. Kortfattat så kunde man genom att bara spamma samma arcane ice shards vinna 8/10 utmaningar. Ja, roligt! Men vi visste att vi behövde göra något åt balanseringen - frågan var vad, berättar Arrowhead i ett blogginlägg hos PCGamer.

De provade på ett antal modeller, och märkte att ett system med riktigt vid komplexitet är en klurig nöt att hantera. Som med de flesta komplexa system. Typ, mänskligheten. Vad skulle du vilja se från Magicka när det kommer till PvP?

Skicka en rättelse