Lyckas USA:s armé skapa den mest realistiska militärsimulatorn någonsin?

USA hårdsatsar på en ny militärsimulator som använder sig av #Cryteks CryEngine 3, med en kostnad som beräknas landa på 57 miljoner dollar, eller cirka 355 miljoner svenska kronor. Det är i en intervju med GamePro som Floyd West, director of strategic programs, Orlando Division of Intelligent Decisions, detaljerar planerna för USA:s armés kommande simulator.

Systemet får namnet Dismounted Soldier Training System (DSTS), och använder sig av rörelsekänslig teknologi, väderfunktioner och truppkommunikation för att återspegla verkligheten. Det bygger på att soldaterna har en display monterad på hjälmen, som är kopplad till en bärbar dator i ryggsäcken som sedan används på en 3,3x3,3 meter vid träningsyta.

– Med CryEngine 3 använt för Crysis 2 och möjligheterna som spelmotorn erbjuder, möjliggör det att vi kan skapa den tänkbart mest realistiska simulatorn. Vi har möjlighet att transportera soldater till korrekt återskapade miljöer som Afghanistan och Irak, där vi kan simulera allt från det visuella till 360-graders ljud, sa West.

– Målet är att kunna hantera vanliga områden vi arbetar i, så de områden armén övar på idag skulle vara Afghanistan, de bergiga, grottlika regionerna, och de irakiska öken-liknande regionerna, likväl som skogsområden. Vi har en del geotypiska och vanliga arbetsområden inbyggda för träning, men systemet kommer med en editerare som tillåter oss att skapa riktiga uppdrag direkt på fältet.

Planen är att ha 102 system igång lagom till januari nästa år. Endast framtiden kan utvisa hur det går, så att säga.

Skicka en rättelse