Den svenska spelnätbutiken #Gamersgate startar i höst en reklamfinansierad gratistjänst. Du får alltså tillgång till spel utan att betala pengar för dem, istället ska annonser betala kalaset. Denna spelvärldens svar på Spotify och Voddler får premiär i Sverige och USA redan i september och man räknar med Europalansering i början av nästa år.

Så här kan gratistjänsten komma att se ut.

Gamersgate har i dagsläget 3000 spel till försäljning i sin digitala butik. Hur många som kommer bli tillgängliga via den nya tjänsten är i dagsläget oklart, men företaget skriver i en pressrelease att man hoppas att en stor del av dem på sikt kommer ingå. Reklamen kommer visas i tre steg: banners på Gamersgates sajt, annonser medan spelet laddas ner och fullskärmsannonser varje gång spelet startas, det berättar vd:n och ägaren Theodore Bergqvist för Dagens Media.

Företaget räknar med att ha 20 miljoner registrerade medlemmar inom två år. Om du är nyfiken att testa tjänsten innan den släpps kan du lägga in en ansökan här.