Alla visste det på förhand – #Duke Nukem Forever kunde inte leva upp till 14 års samlade förväntningar. Men hertigens återkomst har fått ett anmärkningsvärt svalt mottagande, och det fick bägaren att rinna över för The Redner Group, en pr-firma som arbetar med att marknadsföra spelet. Via firmans Twitter-konto skrev medarbetaren Jim Redner att man kommer gå igenom recensionerna, och de publikationer som skrivit särdeles giftigt sätts upp på en svart lista som inte kommer få framtida recensionsexemplar.

– För många gick för långt i sina recensioner... Utifrån dagens gift undersöker vi vilka som kommer få spel och vilka som inte kommer få det nästa gång. Låga betyg är okej. Giftfyllda recensioner... det är något helt annat.

Utgivaren #2K Games tar kraftigt avstånd från uttalandet och man har nu avbrutit samarbetet med The Redner Group. En talesperson säger följande till Ars Technica.

– 2K Games stöder inte uttalandet av Jim Redner och vi kan bekräfta att The Redner Group inte längre representerar våra produkter. Vi har alltid haft ett ömsesidig respektfullt förhållande med pressen och vi har inget som helst överseende med de här handlingarna.

Också Jim Redner ångrar sitt anmärkningsvärda uttalande. Han säger sig ha agerat känslomässigt. I en längre ursäkt (se nedan), som Kotaku publicerat, ber han om ursäkt för sitt agerande och förklarar det mer utförligt.

FZ:s Duke-recension sammanfattas med betyget 2, och Robins krav på en personlig ursäkt från George Broussard hade förmodligen diskvalificerat oss från framtida recensionsexemplar om den gode Jim Redners ilska fått bära frukt.

Duke Nukem Forever släpptes i Europa i fredags och i Nordamerika nu i tisdags. Snittbetyget på samlingssajten Metacritic för Xbox 360-versionen är anmärkningsvärt låga 49 %. Pc- och PS3-versionerna har fått ett bättre – men fortfarande inte bra – mottagande: 58 respektive 57 %. Aj...

Jim Redners avbön:

Klicka för mer information

Hello,

I would like a quick moment of your time to humbly ask for your forgiveness. I made a major error in judgment. I acted out of pure emotion without any thought to what I was saying. It is with a sad heart that I come to you now asking that you forgive me. I posted a Tweet this evening saying that I was reviewing The Redner Group's policy for future reviews of video games based on today's Duke Nukem Forever scores. I must state for the record I was acting on my behalf. 2K and all other clients had nothing to do with my comment. I want to be very clear that this came through me and was in no way affiliated with any of my clients especially my former client 2K.

Though I didn't name names, I did say that I thought some reviews had gone too far in tone. Meaning, that the tone of some of the reviews was poor. I respect the scores, it had to deal with the tone. I was unable to properly convey that in 140 characters. But that it beside the point. We are all entitled to our opinions regardless of score, tone or meaning. My response was a juvenile act on my part. I know better and my emotion got the best of me. I have worked very hard on this project. I want it to succeed. I just got upset and acted out.

I believe we are all allowed to voice our opinions and that opinions by their very nature are correct. Many of you quickly pointed out my error in judgment. For that I thank you and apologize.

I truly respect what you do. You have helped me achieve a little bit of success in this industry. I depend upon you. Your coverage is of the utmost importance to me. You have helped me secure coverage for all of the projects that I have touched. I have tried to treat you all with respect, dignity and honesty. Tonight I threw that all away, and I am extremely sorry.

The video game industry is an industry that I love. I have tried to dedicate myself to this industry. Tonight I failed the industry.

With much respect, I hope that when we meet again you will be able greet me with a smile and without malice. I will gladly do the same.

I am truly sorry for what I did. I know better than that. If I have caused you any issues, now or in the past, I apologize.

Best of luck,

Jim Redner