Helt enkelt för komplicerat, enligt Creative Assembly.

På forumet för #Total War: Shogun 2 förklarar utvecklarna #Creative Assembly varför mod-verktyg inte är att vänta till deras senaste strategikrig. Det är helt enkelt för komplicerat, och enligt utvecklarna har det inget att göra med att de vill sälja DLC-paket.

– Förr [kring Rome: Total War-tiden] var spelmotorn otroligt mycket enklare än den är nu. Det var en bråkdel av de database table files som vi använder idag, och dessa var grundläggande, lättredigerade text-filer, säger Creative Assemblys community manager Craig Laycock.

– Jämfört med dagens binära filer som vi tvingats implementera för att minska naturligt ökande laddningstider så var de jätteenkla att modda. På samma sätt är dagens kampanjkarta oerhört mycket mer komplex och data-fylld än Romes, som mer eller mindre var en enkel TGA-fil som kunde redigeras i photoshop. Dagens kartor kräver betydligt mer komplexitet för att kunna tillåta bättre path-finding och AI.

Enligt Craig Laycock skulle Creative Assembly släppa mod-verktyg om de bara kunde, men företagets skapandeprocess som den ser ut idag är helt enkelt inte möjlig att översätta till lättredigerade program. Istället jobbar utvecklarna med så kallad rådata, primärdata.

XML- och XSD-databaserna har i alla fall släppts fritt för både #Empire: Total War och #Napoleon: Total War.

– Snälla förstå att vi inte försöker förhindra moddande på något sätt. Vi har helt enkelt inte haft möjligheten att kunna stödja det så bra som vi hade velat, och den alltmer komplexa Warscape-motorn gör att det blir mycket svårare att modda. Detta är inte heller en konspiration för att få dig att köpa DLC över ditt egenskapade material... om det vore så hade inte möjligheten att göra enhetspaket till Empire och Napoleon funnits, säger Craig Laycock.

När Total War: Shogun 2 släpptes i mars tyckte vi att det var alldeles strålande. Läs recensionen en gång till, den blir bara bättre och bättre.

Kanske inte släpps när spelet släpps men inom ett år kanske 03/07 Hoppas inte för mycket. Jag är iallafall tveksam till mod-verktyg till BF3 03/07 väntar fortfarande på ett rome 2 .. i samma tidsepok som ettan .. som inte utspelar sig senare än år 100 eller ngt, då legionerna byttes ut mot ovårdade fyllon som gick runt på måfå i klungor och tråkiga legosoldater utan organisering 03/07 Åh nej... hur ska det gå för M3TW... tänk... vad mycket man hade kunnat göra 02/07 Jag kan ju säga såhär, Creative Assembly har inte så bra kodare, man kan se enkla misstag i deras kod. Leaderboards på Shogun 2 använder sekventiell sökning (googla det om ni inte vet vad det är) för att finna specifika spelare (t.ex. ens egna position)... 02/07 Ärligt, Tybalt har rätt. Hehe, kul att du dissar någons hobby sådär rakt av krad. Det har du förstås all rätt i världen att tycka. Men det är ju bara en avkopplande hobby för många, och rätt utvecklande på många sätt. Det ena utesluter väl inte det andr... 02/07 När vi ändå pratar skit om CA så kan jag inte förstå varför dom fortfarande inte fixat till alla buggar som finns i Empire TW. Kan väl inte vara bara jag som fortfarande sitter och spelar det 02/07 Kartorna i rts delen är "plattare" och terrängen spelar mindre roll. I tex Medieval II spelade höjder en ruskig roll i öknen, där en liten arme med gott om pilbågar och där räckvidden var enorm, kunde försvara sig emot markant starkare armeer. 02/07 För mig är Rome höjdpunkten i serien. 02/07 Håller med dig Wartex. Det här spelet kändes sämre på flera punkter. Visst var grafik och animationer awesome inne i strid men kartan kändes linjär och tråkig. Jag tycker att Rome, Medieval 2 och Empire liren alla är bättre än Shogun, blev rejält besvik... 02/07
Skicka en rättelse