Strategimästarna #Paradox fortsätter att satsa helhjärtat på pc. De har dessutom tagit sig an att vara utgivare för indietitlar som Penumbra och #Mount & Blade, och medan andra spelföretag säger upp folk på löpande band säger vice-vd:n Fredrik Wester i en intervju med Gamasutra att 2009 kommer bli bästa året hittills för Paradox.

En del av receptet är kostnadseffektivitet - det interna utvecklingsteamet består av blott nio personer; en hel del arbete outsourcas. En annan del är digital distribution, som i år kommer stå för 30-40 procent av intäkterna.

En grundläggande idé är att göra väldigt nischade spel som står ut snarare än ett fåtal storbudgetlir med så bred målgrupp som möjligt. Indiesatsningen utökas med Paradox nya märke Mezmer Games, som ska marknadsföra och ge ut indiespel genom flertalet onlinedistributionstjänster - Direct2Drive, GamersGate, Impulse, Metaboli och Steam. De första spelen blir #Legio och #Stalin vs. Martians i maj.

Wester ser fortfarande ljust på pc-marknaden, inte minst på grund av möjligheterna med digital distribution, och ser den som mycket mer hardcore:

Xbox 360, till exempel, är mycket mer mainstream, och du kan släppa titlar... av lägre kvalitet, för att vara ärlig, och fortfarande sälja en hel del. Med det menas inte att alla pc-titlar är bra - så är det inte - men spelen som inte är bra säljer inte alls, så det är hårdare press på att göra bra spel för pc:n. Men om spelet är bra kan du sälja många exemplar.

Skicka en rättelse