#Gamasutra tog sig friheten att besöka #Ensemble Studios territorium, innan företagets dörrar stängdes för gott. De fick bland annat ta del av information om några av Ensembles nedlagda projekt.

Ett fantasy-äventyrsrollspel kallat Sorcerer; Nova, ett "Diablo in space"-spel; ett Diablo med pirattema; ett spel kallat Wrench; ett Ratchet & Clank-liknande plattformsspel kallat Bam.

Mest detaljerat var Agent med gameplay som liknade det i Tomb Raider och med en tecknarstil nära besläktad med Pixars Superhjältarna. Sen fanns även Phoenix vilket var ett strategispel där människor slogs mot marsianer i ett världarnas krig-liknande upplägg. Aldrig hört om Phoenix? Säker? Det dog faktiskt inte ut. Det ändrade bara inriktning och du kanske känner igen det bättre under namnet #Halo Wars.

Deras sista projekt var ett MMO baserat på Halo-universumet som egentligen började i Ian Fishers huvud 1998, i samband med Ultima Online vilket Fisher gillade skarpt. Kodnamn Titan hade projektet, tills Microsoft och Halo-licensen kom med i spelet. Alla på Ensemble trodde att det nya MMO:t, med sitt nya kodnamn Orion, skulle bli deras största fokus. De flyttade till ett nytt campus, bättre lämpat för att planera massiva onlinemiljöer. Ödet ville däremot annorlunda och efter att arbetet plötsligt avslutats en dag meddelade Microsoft dem inte långt därefter att företaget skulle läggas ner.

Ensemble tackar [n=31059 som bekant] för fisken och går i graven, men en del från företaget är redan på väg till nya företag, en del tar sig en paus och andra försöker sig på iPhone-spel.

Skicka en rättelse