Den pågående finanskrisen gör spelföretagen mer ekonomiskt medvetna än tidigare och dämpar viljan att testa helt nya spelkoncept, enligt Wedbush Morgan-analytikern Michael Pachter. Pachter tror att den senaste tidens godhjärtade försök hos jättar som #Electronic Arts att släppa innovativa spel som #Mirror's Edge kan vattnas ur när ekonomin haltar och de nya titlarnas försäljning oftast är lägre än vad en motsvarande uppföljare till ett välbeprövat koncept hade sålt.

Developers can't afford to take risks. If you take too many in a row you end up with no money and no franchises. Even EA got in trouble last year doing way too much. It's sad that it's easier to sell an Iron Man game or a 50 Cent game with the right license and it's hard to create a new Dead Space.

Utöver EA:s halvdana försäljningssiffror för sina försök till innovation, har även andra utgivare som #THQ och #Capcom tillkännagett sämre försäljningsresultat under den senaste tiden.

Samtidigt kommer uppgifter om att Microsoft inte tänker offra nya titlar till förmån för uppföljare. Istället är företagets planer att fortsätta jobba på med mer osäkra titlar även i dagsläget, för att förhoppningsvis ta sig ur den pågående recessionen i ett "hälsosamt" tillstånd. Detta var vad #Microsoft-chefen Chris Lewis hade att säga i en intervju hos Gamesindustry.biz om det nuvarande läget:

I think you'll see some IP under threat, yes - but I also think, and I can only really speak with authority about our own games development work, be very confident we'll continue to innovate, and focus on exciting IP for the future. I think all the big, mature companies are thinking that way - because if we're in the eye of the storm right now in terms of the economic situation, then clearly we'll come out. The healthy companies will be the ones that have invested sufficiently during that phase that they've got exciting IP and innovative things happening for when that recovery starts to happen.

När finanskrisen väl är över är såklart fortfarande ingen som vet, men Microsoft satsar alltså på att komma stärkta ur den när dagen väl kommer.

"nöden är kreativitetens moder" Och visst, det ordspråket går att applicera här. Förlagsbossarna tänker nog så det knakar på hur de ska klara sig ur krisen. Men tro inte att deras kreativitet skulle vara fokuserad på att släppa nyskapande spel. Snarare... 10/02 Var det jag tänkte mer, eftersom att utvecklare måste släppa spel som säljer nu, eller ja. Spelen bör iallafall bli bättre. Kallar knappast det originellt, de tog ett väl använt koncept och slog ihop det med en relativt gammal genre. Till och med min... 10/02 Mao. inga fler "nyskapande" blockbustertitlar, men intressanta gameplaymekanismer dyker ändå sällan upp i sådana. Ev. är Mirror's Edge ett undantag som bekräftar regeln, för att vara utvecklat med hyfsat stor budget och hype är det relativt nyskapande. 10/02 Finns det inget ordspråk som säger något i still med "fattigdom ökar kreativiteten" 10/02 Klart att dem kan ta risker, inte lika många bara, hehe. 10/02 Parkour? #prince-of-persia i fps format och man hade fötter inte varje dag man ser fötter i ett fps och inte heller svingande armar när man springer men det kan mycket väl bli så att några företag lägger sina sista kort på en helt nyskapande titel? 10/02 Fan va många som säger att Mirrors Edge är nyskapande. Vad är så jävla nyskapande med det spelet då? 10/02 Såklart man lägger pengar på säkra kort man vet kommer sälja än våga satsa på koncept som kanske är nyskapande men ack så svårtsålt 09/02 Jag tycker Michael Pachter verkar vara en riktig duktig analyst av det jag sett på gametrailers shower. Han gör analyser med en god bakgrund och är alltid uppbackad med fakta men trots det är han aldrig rätt för att "känna efter" och gissa lite längre... 09/02 Alltså. Jag hatar den här Pachter-fjanten. Han är fan överallt. För det allra mesta kommer han med påståenden som är så löjligt självklara att man undrar vad fan han får betalt för. "Företagen tar mindre risker om de har mindre pengar". Eh? Sen var det... 09/02
Skicka en rättelse