Medan kön för att få sätta några raketer i plytet på andra betatestare långsamt (läs lååååångsamt) tickar framåt kan vi ge glädjande besked till alla som ropat efter [[CPMA]]-stöd. Den populära tävlingsmoddens skapare, Kevin Blenkinsopp, arbetar med #id Software för att utveckla tävlingsfunktionerna i redan hiskeligt populära #Quake Live.

Blenkinsopp var bland annat den som implementerade stödet för spelläget "Clan Arena", som inspirerats av Rocket Arena, och nu står utökade turneringsmöjligheter på tur. Allt från CPMA kommer inte att läggas till men funktioner såsom att kunna låsa lagen är enligt en intervju på QuakeUnity på gång. I samma artikel berättar John Carmack och spelets producent Marty Stratton om utvecklingen av spelet och hur infrastrukturen kan jämföras med den bakom ett MMO.

"For a free game, we want to make sure the business model can prove itself out before we make a large commitment. There is still a lot of optimization and changes we are making on the backend just so we can get the database utilization down as low as possible.
"It is a lot of the same things MMOs (massive multiplayer online games) go through. We kind of joke of that we are a team of nine internal developers and four external contractors that have almost created an MMO infrastructure for a first person shooter. But with all of the persistence, such as the awareness of the system knowing when players are online, getting notifications when friends get awards, and all of the statistics, it really is as persistent as arena first person shooter can get."

Skicka en rättelse