Italienskspråkiga versionen av Eurogamer publicerade nyligen en intervju med #Harvest Moon-skaparen Yasuhiro Wada. I intervjun säger han bland annat att problemet med att spelskaparna förlitar sig på uppföljare är att konsumenterna i längden riskerar förlora intresset.

I think the games industry worldwide is in danger if we keep making sequels. Games have been popular recently because of the amount of choice a person has to spend many hours on one title and then many hours on another title. If they keep playing the same games they will become bored eventually.

Wada ställer sig också en tänkvärd fråga till sina kollegor därute:

I think new IPs must keep coming, not only to give more variety to the gamer but also to keep the creative people creative. What is the point of having creative developers if they are just making existing games better and not thinking of new ideas?

Intervjun med Wada publicerades i samband med att hans senaste spel, #Little King's Story, släpps i Europa den 24 april. Spelet är ett simulationsrollspel där man i rollen som en ung pojke skall bygga upp en by och göra sina undersåtar lyckliga. Spelet släpps exklusivt för Wii.

Att det är just Yasuhiro Wada som ryter ifrån angående uppföljarhetsen är lite komiskt, med tanke på de kopiösa mängder Harvest Moon-spel som släpps där varje uppföljare är snarlik den förra.

gillar uppfoljare men ja hatar booster packs som man ska ta betalt for som nagra fans kunde gjort gratis med mer polering i vissa fall :D varnings ord brukar vara casual :P 03/03 Det är inte alls något fel att göra en uppföljare. Folk vill ha mer av samma, fast utökat och uppdaterat. Nyckelordet är utökat, inte förändrat. Tvärtom blir man fly förbannad när det i en uppföljare tas bort eller simplifieras faktorer som gjorde föreg... 03/03 Jag håller inte med om att det är dåligt med uppföljare. Varken för utvecklaren eller för spelaren. Som spelare vill jag ofta ha en fortsättning på ett bra spel. Jag vill ha mer av universumet och en fortsatt story. Eftersom jag uppskattar gameplay och... 03/03 Uppföljare kan ju vara bra... som med artister. Om en artist är bra vill i all fall jag ha tre miljoner album från denne (förutsatt att alla är bra alltså). 03/03 Fast vissa spel vill man ha uppföljare till... Som Hitman... Eller Mafia för den delen. :P. Visst gör uppföljare men försök ändå göra det nyskapande. Det går ju faktiskt. 02/03 Uppföljare eller inte skiter jag fullständigt i. Huvudsaken är att det blir något nytt, fräscht och genomarbetat som överträffar dess föregångare och ger spelaren en ny spelupplevelse. Det värsta som finns är ju stressade mjölk-produkter som inte blir... 02/03 Håller med i vad han säger men vad är nytänkande utan kvalité? 02/03 hela uttalandet låter bara som nåt han tyckte lät bra i hans eget huvud. håller inte med alls. 02/03 Nåt så tråkigt som en uppföljare med platt story och samma nöteri är det värsta jag vet, att göra en uppföljare kräver ett originellt ursprungs koncept som funkar och är helgjutet. Idag är det tydligen svårt att göra bra spel, vissa utvecklare tar tid... 02/03 Kan inte mer än hålla med. Trött på alla uppföljare som i det närmaste är en kopia av sin föregångare. Nyskapande, tack... 02/03
Skicka en rättelse