För drygt en månad sedan kunde vi rapportera att kommande #Splatterhouse bytt utvecklare, efter att spelstudion #BottleRocket av oklara skäl inte fick fortsätta utvecklingen. Spelet slutförs nu istället internt hos #Namco Bandai. Efter att vi, i föregående nyhet, kunde läsa om vilken kalldusch för företaget som detta innebar, vill nu Namco-chefen Makoto Iwai ge sin bild av händelseförloppet.
So, basically, the only reason why publishers pull the project out from the developer is when the developer isn't really meeting the requirements. So, unfortunately, this was the case. I have to be very careful so we don't make any direct comment on it because whatever we say, people will try to be on the developer side. You know, 'The developer is an independent developer trying hard, and evil publishers are trying to get rid of the business by doing whatever they feel like. That's not the case. I just want to be 100 per cent clear. There was a performance issue.
Obekräftade uppgifter säger att dessa "performance issues" åtminstone delvis handlade om att Bottlerocket inte mötte sina deadlines. Om Namco Bandai själva kan göra ett bättre jobb än Bottlerocket återstår att se.