Sedan den 1 oktober förra året har #Sony skiftat policy angående hur utgivare får lov att använda deras nättjänst till Playstation 3. Tidigare har det varit helt gratis för utgivare att lägga upp nedladdningsbart material till Xbox 360 och PS3, men sedan förra hösten har Sony alltså tänkt om kring detta. En "Playstation Network Bandwidth Fee" har införts för allt material som dyker upp på PSN. De nya avgifterna, som tidigare inte ens existerat, gör naturligtvis utgivare till Sonys format mindre nöjda. En utgivare som talat anonymt med MTV Multiplayer har bland annat följande att säga:

Det får oss definitivt att omvärdera hur vi ska distribuera spelinnehåll när det är gratis för oss att släppa det på nätet, på Xbox Live eller vilket annat sätt som helst - inklusive spridning - än på Sonys plattform. Det är inte bra. Det suger.

Varje gång ett speldemo, trailer eller annan pryl laddas hem drar det givetvis på bandbredden hos Sony som tillhandahåller PSN. Det är detta som man nu försökt komma till rätta med, genom att ta ut en avgift på 16 cent per gigabyte för allt gratis- och betalmaterial. Denna avgift läggs alltså ovanpå den licensavgift som alla tredjepartsutvecklare sedan tidigare betalar för att få släppa spel till konsol. Viss lättnad ges dock för en del gratisinnehåll som demo-versioner och liknande, där utgivarna endast behöver betala för alla nedladdningar som sker under de första 60 dagarna. Betal-DLC kostar dock alltid och fortsätter så villkorslöst tills det eventuellt plockas ner ifrån tjänsten igen.

MTV Multiplayer tar som exempel en demo-version som väger in på exakt 1 GB. Inte nog med kostnaden för själva demot - om vi förslagsvis säger att filen laddas hem en miljon gånger så innebär detta en merkostnad på 160 000 amerikanska dollar för utgivaren. En kostnad som alltså enbart Sony tar ut, medan #Microsoft bjuder på bandbredden.

Följderna som detta kan få är givetvis många. Utgivare kan börja tänka till lite extra innan de släpper nedladdningsbart material till Sonys plattform, och risken finns att många helt enkelt bedömer extrakostnaden som för mycket och enbart släpper sitt material via Xbox Live. Sony själva förutspår inte "några förändringar i den höga kvalitén eller kvantiteten av demo-versioner och spel tillgängliga på PSN".

Än så länge har inga märkbara effekter av Sonys policy gett sig tillkänna. Tror du att det bara är en tidsfråga innan Xbox Live får mer innehåll än PSN, eller kommer utgivarna bita i det sura äpplet och hosta upp extra slantar för möjligheten att lägga upp innehåll till PS3? Kanske är det ett sätt för Sony att få in extra inkomster då deras PSN är gratis för spelarna, medan Xbox-användare måste betala för ett guld-medlemskap för att kunna använda Live fullt ut.

Det är inte bra på nått sätt att utvecklarna ska betala för att lägga upp demon och spel till psn, och dessutom betala för antal nedladdningar folk gör, det är ju helt tokigt ju, det blir ju givetvis mindre antal demon och spel på psn. 25/03 Om jag läser något om Sony som gör mig missnöjd så kör jag lite Little Big Planet, och vips så är jag nöjd igen. ;) 25/03 Redmac: Alla medarbetare på FZ, inklusive mig, är givetvis opartiska. Vi som har hand om nyhetsrapporteringen på sajten sållar dagligen bland mängder av material för att plocka ut det vi bedömer vara allra viktigast och mest läsvärt. Jag personligen har... 25/03 Det är ju intressant att det inte kommer framförens nu då det har varit så här sedan i höstas. Och det har ju inte varit någon utvecklare som har gått ut och klagat offentligt. 25/03 Jag tycker att det är DU som överdriver väldigt mycket. Är det hela världen att Sebastian har skrivit ett par mindre positiva nyheter om Sony och dess produkter den senaste tiden? Både Microsoft och Nintendo har fått smaka på sin del av negativt nyhetsf... 25/03 Den enklaste lösningen är ju bara att utgivarna lägger på, låt oss säga 30cent(~2,50kr) på priserna för att väga upp förlusten dom gör i nedladdningskostnad. Ingen skulle nog bry sig om ett spel som kostar 70kr kostar 72kr. 25/03 Det leder till att de tänker efter en extra gång innan de slänger upp ett demo. De kanske lägger ned mer tid så att demot blir en bättre representant av fulla produkten. Spel i sin tur kanske också får sig en extra genomgång i och med detta. Kanske opti... 25/03 Hur tänker du här? En ökad kostnad för utvecklarna leder till bättre spel och demon? Blir ett speldemo bättre på grund av denna avgift leder till att utvecklarna av någon outgrundlig anledning skulle göra ett bättre spel? Gör de helt plötsligt större... 25/03 Absolut inte osäker. Tycker du uttrycker dig väldigt överdrivet. FZ höjer verkligen inte ps3 till skyarna och det vill jag inte att de gör. Vill att FZ ska ha objektiv nyhetsförmedling vilket de inte har just nu. En legitim reflektion som bör ses som... 25/03 Tycker det är konstigare att ingen annan har gjort så här förut. Bättre låta företagen betala för sin reklam än att användarna ska göra det. 24/03
Skicka en rättelse