Under det senaste året har vi blivit bombarderade med förhandstittar, skärmdumpar och trailers vilket gjort väntan ännu mer plågsam, men nu är den äntligen över - Command & Conquer 3: Tiberium Wars har landat!

De ursprungliga utvecklarna av C&C, Westwood Studios, är idag en del av Electronic Arts med allt vad det innebär. Med klassiska ingredienser som förenklad resurshantering, filmsekvenser och ett par nya tillskott försöker EA nu väcka liv i den drygt tio år gamla spelserien.

Kane är tillbaka

- Lika skallig som förr

De gamla fraktionerna Global Defense Initiative (GDI) och Brotherhood of Nod är tillbaka tillsammans med ett nytt ansikte, utomjordingarna Scrin. I vanlig ordning har GDI få nyheter och deras militära styrka ligger i deras mångsidighet och slagkraftighet. Nod å andra sidan utnyttjar sin smidighet och listighet för att överleva dagen.

Utomjordingarna är väldigt olika både GDI och Nod. De insektsliknande Scrin bygger mycket av sin taktik på nya idéer och originalitet. Scrin är trots sin udda uppbyggnad begränsad till samma regler som de två övriga sidorna: du samlar fortfarande tiberium, bygger byggnader för att träna vissa enheter och så vidare.

Införandet av den nya fraktionen sker i spelets slutskede. Till en början kändes Scrin väldigt missplacerade men de vävs snabbt in C&C-universumet till den grad att man inte stör sig på dem. Tack vare den sena introduktionen i berättelsen får Scrin bara utrymme i fyra av de totalt 38:a singleplayer-uppdragen vilket genast förde mina tankar mot en framtida expansion.

Inte problemfritt

- Balansproblem, buggar, knäpp AI

I skrivande stund finns ett par balansproblem, bland annat är GDI:s Mammoth Tank alldeles för överlägsen med alla uppgraderingar vilket gör de andra mindre kraftfulla enheterna meningslösa istället för ett viktigt komplement på slagfältet. Den artificiella intelligensen har också ett par problem som känns igen. Däremot bjuder AI:n på en rejäl utmaning, speciellt när utomjordingarna gör sitt intåg i berättelsen. I skirmish-läget bygger fienden ibland undermåligt basförsvar, utför rena kamikazeattacker och så vidare. Detta beror dock på vilken typ av taktik man väljer att AI:n ska använda. Det finns fem alternativ som till exempel "stormare" där motståndaren går till attack från första början, eller "ångvält" där du möter alla fiendeenheter på en gång i ett avgörande slag.

Inget C&C-spel är komplett utan supervapen. Till GDI:s favör finns deras överdimensionerade laserbössa som kretsar runt i omloppsbana och pulvriserar allt som kommer i dess sikte. Nod kör med sin klassiska men förödande atombomb. Scrin vill inte vara sämre och använder något som påminner om ett svart hål som suger in allt i sin väg.

Föregående Nästa
Skicka en rättelse