Till skillnad från de flesta möss är Boomslangen nästan helt inriktad på gaming. Den har en unik design och funktioner man aldrig förr sett hos andra möss.

Design

Boomslang musen skiljer sig ganska mycket från andra möss när det gäller designen. Knapparna är stora och musen är väldigt låg och strömlinjeformad. De två stora knapparna är extremt känsliga vilket är bra i spelsyfte, men sidoknaparna är svåra att använda då designen inte passar perfekt i handen. Fastän den har fem knappar så har den även ett mushjul. Designen tar lång tid att vänja sig vid, men efter en del träning så känns den helt ok.

Styrning och Sensitivitet

Tyvärr är det här som Boomslangen inte håller måttet. Den är ganska bra för hög sensitivitet (små rörelser) men är riktigt dålig för låg sensitivitet (stora rörelser). Rör man den för snabbt så tappar muskulan fästet och pekaren befinner sig snabbt i högra delen av skärmen. Ett annat stort problem är när man lyfter musen, vilket de flesta gör utan att tänka. Det verkar nämligen som rullarna inne i musen fortsätter snurra och det betyder att lyfter man precis i en rörelse kan man i spelet fortsätta snurra flera varv.

Boomslangen är även sagd att ha mycket känsligare rörelser än andra möss, men tyvärr ser jag ingen skillnad på denna och andra USB möss.

Underlag

Precis som Wingman musen så har Boomslangen en egen musmatta baserad på 3M teknologin vilken den fungerar bra på. Men till skillnad från Wingman så är den inte alls lika bra på Everglide mattan. Den fungerar dock ganska bra på en vanlig musmatta.

Drivrutiner

Det är här man märkar att Boomslangen är gjord för spel. Drivrutinerna fungerar bra för Windows 95/98/2000/Me och jag har inte märkt några problem alls. Vill man kan man binda sidoknapparna till precis vilken annan knapp som helst eller till eget gjorda makros. Det tillåter en att använda alla fem musknapparna i spel som bara normalt kan hantera tre. En annan funktion är on-the-fly sensitivity vilken tillåter en att enkelt byta sensitiviteten medan man spelar.

Slutresultat

Boomslangen är ett riktigt bra försök att göra den perfekte spel musen, men tyvärr misslyckas den på den viktigaste punkten, styrningen. Jag kände aldrig att jag hade kontroll när jag spelade och man fick lägga för mycket vikt vid hur man använde den istället för att koncentrera sig på spelet. Nu tror jag säkert man kan lära sig att hantera det något dåliga fästet och styrningen, men den är så mycket dyrare än andra möss så den är knappast prisvärd. Har ni ändå tänkt köpa en så råder jag er att på nåt sätt testa den innan eftersom den är MYCKET speciell.