Är det en mus? Är det en joystick? Ett invasionsförsök från yttre rymden? Ingetdera faktiskt, även det är svårt att hitta en lämplig benämning på Microsofts Sidewinder Strategic Commander. Det är istället en helt ny typ av tillbehör för din PC – tanken bakom den är att den ska underlätta spelet av olika typer av strategispel. FragZone har studerat den på nära håll.

Sidewinder Strategic Commander är inspirerad av alla joysticks och tillbehör som tidigare enbart varit förbehållnad dem som spelat flygsimulatorer. Alla som kört flygsimmar vet hur svårt det är att behöva släppa skärmen med blicken för att byta vapen, siktvinkel, skeva med rodren osv. Att ha en bra flyg-joystick har mer eller mindre blivit ett krav för att kunna spela dagens flygsimulatorer.

Däremot har det länge varit tunt på området vad gäller RTS (realtids-strategi), som ofta är minst lika komplicerade, men som hittills krävt att man lär sig ett antal tangentbordskommanden och genvägar för att kunna hålla koll på allt som händer (med samma resultat – man tappar koncentrationen). Sidewinder Strategic Commander (SSC) är ett försök att göra en ”flightstick” även för RTS-publiken, och det är ju ett lovvärt initiativ. SSC är ergonomiskt uppbyggd och meningen är att du ska styra den med din vänsterhand istället för att behöva använda tangentbordet mitt under strid. Ett verktyg för att bli en bättre RTS-spelare, helt enkelt.

Installationen av Sidewinder Strategic Commander är hur enkelt som helst – precis som det ska vara med en USB-enhet (det finns inga adapters, har du inte USB så fungerar det inte alls). Se bara till att göra precis som det står i instruktionsboken; det vill säga FÖRST insallera programvaran, SEDAN plugga in enheten. Gör man tvärtom kan det bli riktigt hårigt, med krascher och avinstallationer som följd.

SSC är utformad för att ligga bekvämt i vänster hand. Den har en mjukt rundad styrplatta som både kan röras horisontellt i alla riktningar och vridas kring sin axel, vilket förstås används för att scrolla eller rotera spelplanen i olika riktningar. Det finns sex programmerbara knappar direkt under dina fingrar och tre SHIFT-knappar som kontrolleras med tummen. Var och en av knapparna har en basfunktion, men beroende på vilken av SHIFT-knapparna man använder, kan de alltså fås att uträtta 24 olika saker. Men det är inte allt – en knappsats till på SSC:s sockel används för att aktivera olika spelprofiler (t ex Age of Empires eller Tiberian Sun) eller olika kategorier av kommandon (som till exempel resurshämtning, byggande och strid). Till detta finns en zoom-knapp som styrs med vänster pekfinger. Detta innebär alltså att SSC klarar att hantera upp till 72 olika kommandon, vilket inte är fy skam…

Det tillkommande gränssnittet för att programmera och/eller redigera kommandon till SSC är enkelt att lära sig och väldigt snyggt upplagt, och för den som inte har ork eller tid för detta finns det ett 30-tal färdiga konfigurationer som medföljer SSC. Självfallet finns det möjlighet att hämta mer på Internet eller att programmera dina egna favoriter från grunden.

Sidewinder Strategic Commander är en kul idé. Men, och detta är ett stort men, för mig förefaller inte denna typ av tillbehör vara bäst lämpat för strategispel, utan snarare för olika typer av simulatorer. Försöket att ersätta tangentbordet med annan hårdvara anpassat för strategisspel faller i alla fall för mig då jag själv aldrig haft problem med att använda det förra, inte ens online med mänskliga motståndare i spel som till exempel Ground Control. Sidewinder Strategic Commander känns lite onödig att köpa.

Nej grabbar, gå tillbaka till ritbordet och tänk om. Grundtänket till Strategic Commander är ju trots allt inte helt fel. Måhända skulle man kanske kunna utveckla någon form av tillbehör anpassad till vänsterhanden för 3D-action genren istället?

Skicka en rättelse