Så som många riktiga gamers redan insett så är kommunikationen viktig för att kunna nå framgång i lagspel. Det finns många alternativ där ute som låter spelarna kommunicera med varandra, men vad är det som gör Microsofts alternativ så speciellt? Skuggan har tagit med sig mikrofonen och givit sig ut i strid.

Microsoft har sedan länge försökt att slå sig in på spelmarknaden. Med GameVoice försöker Microsoft att revolutionera röstigenkänning och röstkommunikation i spel, den här gången verkar de ha lyckats riktigt bra. Det som gör GameVoice så speciellt är den hårdvara som följer med. Microsoft har valt att sälja sin produkt med ett ovanligt bra headset och en liten kontrollenhet som man kan använda för att ge instruktioner till programmet.

Kontrollenheten

Det som jag blev mest fascinerad av var den lilla svarta runda dosan som följde med. På den finns knappar markerade 1-4 samt all och team för att snabbt och enkelt kunna växla mellan olika kanaler. Det finns också en rätt stor knapp under dessa som låter dig sända kommandon till spelet, vem har inte drömt om att kunna säga åt spelet vad det ska göra istället för att trycka på knappar? En liten knapp på sidan gör det enkelt att växla mellan hörlurar och högtalarna om man har sådana. Enheten ansluts enkelt till datorn via en USB-anslutning.

Headsetet

Till utseendet så ser det här headsetet ut att vara en produkt skapad av någon rymdagentur. De har valt att inte göra egna hörlurar utan har istället köpt dem från Plantronics. Jag förvånades över ljudkvalitén i dessa små, lätta lurar. Microsoft verkar ha satsat mycket på att få med ett bra headset. De är lätta att ställa in och är faktiskt riktigt behagliga.

Programvaran

Programvaran var lätt att installera och köra igång. Innan DirectX 8 släpptes så var det problem med att få allting att fungera i Windows 2000. Men med den senaste versionen av programvaran och DX8 så har jag inte upptäckt några problem. Programmet använder sig av Microsofts MSN Messenger Service för att hitta andra användare. Jag har sett många negativa reaktioner på detta, men som jag ser det så förenklar det hela processen med att ansluta till varandra. Microsoft har sett till att bygga in en del av koden i DirectX vilket gör att GameVoice fungerar med nästan alla spel som baseras på DirectX. Ljudkvalitén är lite utöver det normala för den här typen av röstkommunikationsprogram men jag tycker inte att det är något större genombrott.

GameVoice Share

En annan sak som är bra är att det finns en gratisversion av programmet att ladda hem, GameVoice Share. Det gör att det går att prata med GameVoice användare även om de inte köpt produkten själva. Detta program har dock utsatts för ytterligare begränsningar, det går tillexempel inte att använda röststyrningsfunktionen.

Slutord

Det här kan ses som en rätt onödig pryl. Det här är helt klart en produkt som är på väg i rätt riktning. Men faktum är att röstkommunikation är ett stort hjälpmedel i alla former av lagspel. Det finns många alternativ där ute som inte kostar något, många av dessa program fungerar lika bra som GameVoice. Men tack vare kontrollenheten så är det här ändå något som kan intressera många, funktionen att styra spelen med rösten är också en stor fördel som många andra program inte har. Programmet är lätt att sköta för den som inte har så stor erfarenhet och det är rätt lätt att få hjälp om problem uppstår. En av de större nackdelarna med programmet är att det inte finns så stor användargrupp än så länge, men den kommer säkerligen att öka med tiden.

Vill man då ha en GameVoice? Svaret är nja. Det höga priset och dess mjukvarukonkurrenter är tydliga nackdelar, men å andra sidan är det en väldigt väl placerad investering för till exempel klanspel. Nej, det är egentligen upp till var och en att avgöra huruvida man vill ha en GameVoice eller inte. Kanske krävs det till och med lite träning innan man gillar sin svarta lilla låda?

Skicka en rättelse