Jag har alltid tyckt att Logitech legat ljusår före Microsoft vad gäller designen på respektive företags spelpinnar. Logitech har alltid givit sina joysticks en modern och trendig design, medan Microsoft verkar fokusera mer på ergonomi och känsla än utseende. Klart är dock att de båda företagens pinnar trots sina lika användningsområden var och en har sina för- och nackdelar.

Syftet med Wingman Attack 2 är utan tvekan klart. Det är den perfekta budgetjoysticken för de som inte känner för att spendera många tusenlappar på joystick, roderpedaler och gasreglage eftersom priset på 249:- är klart överkomligt. Men vad får man då för denna billiga penning? Den här joysticken har de funktioner som man kan förvänta sig av en vanlig pinne. Du kan vrida den åt olika håll och den strävar efter att centrera sig själv. För detta låga pris får man ingen ”force feedback”, men å andra sidan, behövs det verkligen?

Skillnaden mellan en FF-joystick och en joystick utan FF är att den förstnämnda använder de inbyggda motorerna till att centrera pinnen. På detta sätt kan man lätt känna efter i affären om pinnen man håller i har force feedback eller inte. Den vibration som en joystick kan åsamka är med andra ord inte det enda force feedback är bra till, föreställ dig till exempel att du sitter i ett plan där hydrauliken plötsligt fallerar. Med en force feedback-joystick kommer du tydligt att märka att rörelserna som krävs för att få bukt med ditt plan plötsligt måste vara mycket större. För att få denna slags simulerade kontrollrealism i ett spel så måste man alltså punga ut med fler slantar, för i en billig joystick som Wingman Attack 2 finns det inga motorer.

Men livet kan vara glatt även utan force feedback. På Wingman Attack 2 finns det sex stycken knappar, två på själva basen, en ”skjutknapp” och tre på pinnens ovansida. Förutom knapparna finns också ett välbehövligt steglöst gasreglage, som visserligen känns lite plastigt men som ändå fyller sin funktion som önskat.

Anslutningen enkel

Både Microsoft och Logitech har till sina spelprylar skapat installationsprogram som gör processen kort med buggar och andra besvär som man ofta upplever vid installationen av andra program och spel. På tydliga lappar utspridda lite här och var i kartongen stod det tydligt att mjukvaran till joysticken ska installeras innan man ansluter dess USB-kontakt. Sagt och gjort, CD-skivan medföljande paketet stoppas in i datorns CD-enhet och installationsprogrammet spinner igång. Med bilder som hjälpmedel och lättförståelig text har jag snart både installerat och kalibrerat min nya joystick.

Att hitta ett flygspel var en mycket svårare utmaning. Det visar sig till slut efter någon timmes letande att jag har ett spel från Jane vid namn USAF som inte verkar alltför gammalt. Förhoppningsfull installerar jag detta lite snabbt och upptäcker strax vad användarvänlighet egentligen betyder. Joysticken är redan korrekt konfigurerad och det enda jag behöver göra är att välja vilket plan jag ska flyga. Joy!

Att flyga med en joystick utan force feedback har sina för- och nackdelar. Till en början känns det väldigt realistiskt, men intresset tenderar att dö ut när man upplever avsaknaden av de mysiga vibrationerna. Rent praktiskt sett är joysticken lik den jag tidigare testat, som då var en Microsoft-jojje med FF som skakade så att den nästan hoppade av bordet. Alla knappar är utmärkta med ett nummer och när spelets instruktör säger åt en att klicka på knapp 2 så är det inte alls svårt att hitta rätt.

Nej, nu börjar det bli dags att sammanfatta det hela. Wingman Attack 2 är utan tvekan en bra och fullt duglig joystick, men man måste också se till vad det är man går miste om när man inte betalar mer än så här. Är man som jag fascinerad av just simulatorer, då ska man definitivt ha en joystick med force feedback. Är man det inte, ja, då är Wingman Attack 2 ett utmärkt alternativ.

Skicka en rättelse