Det är inte mer än tre år sedan Trackmania förverkligade undertecknads barndomsdröm om den där ultimata bilbanan med närmast obegränsade mängder delar att skapa egna kreationer av. Körningen var i sig riktigt rolig, men esset i rockärmen var en baneditor som bjöd in till åtskilliga timmars pill och plock för att få till det där perfekta racingkonstverket.
Därefter har serien begåvats med ytterligare två spel, där ett av dem - Nations - ovanligt nog är gratis. När del fyra nu anlänt återgår Nadeo till den vanliga, kommersiella modellen och säljargumentet är ett och bara ett - Trackmania United är byggt för onlinebruk. Det är inte så att singleplayer saknas; en omfattande solodel med svårighetsgrader och allt mer avancerade banor ingår. Onlinekomponenten är ändå det stora numret - och ett välgjort sådant.
Massivt online
Bygg och byt tills du stupar
Utvecklarna gör ett hästjobb i fråga om att skapa communitys och fängsla spelarna med idel nytt material. Samma verktyg som innan följer med (ban- och filmeditorer, reprishantering, ändring av bilarnas utseende), men alla kringfunktioner är integrerade. Därmed är det barnsligt enkelt att dela med sig av och hämta nya prylar - allt görs inifrån spelet.
Nytt är ett "handelssystem", varje pryl har ett pris och betalning sker med ingame-valutan "coppers". Du kan köpa och sälja banor, repriser, modifikationer, filmer och annat, och coppers tjänar du genom att prestera bra i tävlingar. Intressant - tänk dig de ekonomiska effekterna om du får till ett litet mästerverk som sedan rekommenderas på någon större sajt. Utbudet av nytt material är enormt. Redan i grundutförandet ingår omkring tvåhundra banor, men enligt utvecklarnas uppgift finns sisådär etthundratusen användarkomponerade på nätet. Det lär visserligen gälla seriens samtliga spel, men framtida variation för United får ändå redan nu sägas vara säkrad.
På andra fronter är det sämre ställt med nyheter. Både grafik och ljud har setts förut, spelformer och bil-/racingtyper är samma som i seriens tidigare delar. Det innebär sju sorters bilar/lopp och de tre spelformerna race, puzzle och platform. Nummer ett är självförklarande: kör banan på snabbast möjliga tid. I tvåan ställs du inför halvfärdiga banor. Gör dem färdiga och så kvicka som möjligt med ett begränsat antal byggklossar och sätt sedan en bra tid. Den sista handlar om att klara knixiga banor med så få omstarter som möjligt (tiden är oviktig). Alltsammans är beprövat och funkar bra, men bristen på nyheter är svår att helt ignorera. Nämnas ska också att Starforce står för kopieringsskyddet (i mitt tycke en stor nackdel, men åsikterna om det varierar).
Bäst i klassen
- Trots att det mesta är repriser
United är utan tvekan det hittills bästa Trackmania-spelet, ett "Best of"-paket av en redan smått fantastisk serie racing- och banbyggarlir. Och skälet är underbara onlinefunktioner, inget annat. Samtidigt kommer jag inte förbi en lättare känsla av gammal skåpmat - det är ett fullprisspel med samma grafik, ljud och spelformer som hos storasyskonen. Men de medföljande verktygen och det massiva utbudet av nytt material garanterar mer speltid än du hinner med, så slutomdömet blir ändå en vackert glänsande FZ-silvermedalj - om än med viss tvekan.
Testdator:
Intel Core 2 Duo 6300
ATI Radeon X1950
1 GB RAM
Windows XP