Redan Michael Corleone visste det - gudalik kontroll är allt. Beträffande shooters på konsol skälls det friskt på att handkontroller ger sämre styrning än datorernas mus och tangentbord. Redeemer är ett konsolförsök att ta över det FPS-territorium som pc-folket behärskat i ett drygt decennium.

När Microsofts Xbox släpptes för fyra år sedan höjde många inbitna pc-spelare ögonbrynen över det faktum att säljargument nummer ett hette Halo. Förstapersonsshooters på konsol får av tradition mus- och tangentbordsfolk att med hånleendet i mungipan fnysa termer som "noll kontroll" och "bättre på pc". I fråga om optimala shooterkontroller stämmer det att mus/tangentbord är att föredra: mer precisa styrdon står i dagsläget inte att finna. Vad många missar, eller kanske blundar för, är att shooters kan vara roliga också med handkontroll: det handlar om att lära sig styra på mer än ett sätt.

Om du råkar sitta på en konsol med ett antal shooters och vägrar lära sig gamepad-manövrerandets svåra konst, har Speed-Link knåpat ihop en skapelse som kan vara något att titta närmare på. Redeemer - Beyond Total Control (man har hört vackrare namn, det ska tillstås...) är en adapter som låter dig kontrollera ditt tv-spel (en Xbox- och en Playstation 2-modell finns, vi har testat den förra) med mus och tangentbord. Konstruktionen är enkel: adaptern kopplas till konsolens vanliga gamepad-port och kontrolldonen ansluts via antingen USB eller PS/2. Enligt manualen stödjs de allra flesta inmatningsdon, fast med förbehåll för att de bör vara strömsnåla. (Mitt Logitech Elite Keyboard, med en och annan lysdiod på ovansidan, fungerar utan protest tillsammans med de ljusglada gnagarna Microsoft Laser Mouse 6000 och Logitech MX500.)

Eftersom konsolspel inte är avsedda för datorstyrdon finns inga inställningsmöjligheter för dessa tingestar. Redeemern löser detta genom att låta dig konfigurera kontrollerna i stort sett hur du vill: binda knappar och styrspakar till önskad funktion, invertera musens y-axel, välja mellan nio känslighetslägen, ställa in musens "döda zon", med mer. Åtta inställningar kan sparas och sedan laddas när du kört igång ditt favoritspel, men det kräver ett minneskort (som givetvis inte ingår). Även om shooters har likartade kontroller i grundutförandet finns ofta skillnader som gör att du bör konfigurera varje spel för sig. Detta är en omständlig procedur (kolla spelmanualen vad som gör vad på din pad, konsultera Redeemer-manualen för att veta hur tangentbordet är inställt, tryck rätt knappkombination. Upprepa tiotalet gånger.) så minneskort är närmast ett krav.

Mus och tangentbräda vilar för det mesta på skriv- eller datorbord - möbler avsedda att sitta längre vid utan risk för skäll från ryggläkarhåll. Tv-soffor är däremot direkt olämpliga att sitta framåtlutad i. Det är därför viktigt att kunna placera pekdonen bekvämt, varför Redeemern med sin totala räckvidd på cirka 30 centimeter är direkt idiotisk. Tillverkningskostanden står och faller näppeligen med två meter kabel. Nåja, det är inte katastrofalt, både konsol och pekdon har ett par meter sladd vardera.

När Battlefield 2 släpptes upprördes många med rätta över krånglet med att ställa in vissa kontroller. Om du tillhör denna kategori gör du bäst i att hoppa över Redeemern, att ställa in allt innebär en hel del tålamodskrävande pillande. Med allt justerat kan du avnjuta konsolshooters med precision av närmast datorartad kaliber. Idé och utförande är bra, om det är värt besväret får du själv ta ställning till. Själv kommer jag fortsätta spela mina shooters som de är tänkta att spelas - pad på konsol, råtta/knappbräda på pc.