Motorljudets dånande när du samtidigt som dina medtävlare startar din sportbils motor är öronbedövande för att uttrycka sig milt. När du långsamt masserar gaspedalen med din fot känner du hur vibrationerna i ratten du håller i tilltar och leds genom din kropp även till stolen du sitter i. Så går startsignalen och du susar iväg – på skärmen förstås.

Fenomenet med Force Feedback är att ytterligare ett av våra sinnen stimuleras. Det sinne jag talar om är givetvis känseln, då såväl hörsel som syn kan få sina (eller kanske dina) innersta önskningar uppfyllda av själva datorn och ett par högtalare. Men vad vore fingertoppskänsla utan lite motormuller i ratten som bekräftar att det faktiskt går snabbt som attan?

Själva FF-funktionen fungerar som så att det i rattens låda under det matta, svarta skalet sitter ett gäng motorer. De av er som prövat på FF-rattar tidigare vet att just dessa motorer medför två viktiga skillnader gentemot en ratt utan FF. Den första skillnaden är att ratten är beroende av dessa motorer för att i likhet med en vanlig ratt försöka vrida tillbaka sig själv i utgångsläge. Har du ingen ström i ratten så förhåller den sig slapp och lättrörlig. Den andra skillnaden blir att när du, kraften till trots, vrider ratten ändå så uppstår ett slags halvt gnisslande, halvt väsande ljud som jag inte riktigt vet hur jag ska beskriva det bäst. Irriterande är det dock då det förstör en inte alltför obetydlig del av den stämning man eftersträvar. Detta oljud bekämpas lättast med en ännu högre volym på högtalarna, till omgivningens missnöje givetvis.

Tid är pengar

Microsoft har med sina senaste rattar tydligt insett att en ratt inte är något man har framme hela tiden. Den får temporärt ersätta tangentbordet när det ska till att spelas och det finns mycket annat man kan använda tiden till istället för att sitta och skruva fast och loss åbäket. MS har därför löst det sinnrikt nog genom att bygga till en anordning som snabbt lossar och fäster ratten när man väl ställt in den. Denna funktion är för det slutgiltiga betyget ett stort plus, tidsbesparande åtgärder får vi aldrig nog av och den här för då inte med sig några nackdelar.

Min första spontana fråga när jag var först lade tassarna på den här ratten var något i stil med ”what’s up with all the plastic, ey?”. Ratten består nämligen till större delen av hårdplast, bortsett från de numera rödfärgade gummihandtagen. Om dessa gummiområden är tillräckliga eller är en fråga för den enskilde användaren, det beror nämligen helt på hur man håller ratten.

Var är skillnaderna?

Jag har letat och sökt som en tok bland Microsofts spindelväv till hemsida. Men vart jag än tittat har jag inte hittat någon lista över vad som skiljer den här ”nya” ratten från den tidigare modellen. De ser nämligen likadana ut (gummit på den föregående är svart dock), har Force Feedback båda två och har precis lika många knappar. Den enda märkbara skillnaden förutom färgen som jag upptäckt är att den som jag nu har verkar ha ”USB” i slutet av sitt namn. Huruvida anslutningshastigheten skulle vara högre än rattens föregångare vet jag således inte, men det skulle inte förvåna mig. Vem har inte köpt en ny mus för att den gamla hade för dålig precision?

På det hela taget känns dock Microsofts nya röda stil (en rödaktig joystick är på väg också) väldigt fräsch och rattens mitt pryds av såväl en Microsoft-logga som en genomskinlig rödlysande knapp med texten ”Force”. Just denna knapp förbryllar mig något. Visserligen är användningen solklar, tryck en gång för att stänga av FF-funktionen, tryck igen för att återaktivera den. Men vem på denna kalla, blåa planet kan tänkas vilja köra bilspel med FF avslaget? Ratten blir ju lika motståndslös som Aguilera när hon möter N’Sync.

Är den verkligen färdig?

Drivrutinerna till ratten verkar vara desamma som levererats även till de tidigare rattarna. Nu kan man ju fråga sig om det verkligen är så bra att en användare med Windows XP vid installation av drivrutiner till en så här pass ny produkt möts av en text som förklarar att drivrutinerna inte fungerar med Windows 2000 och frågar om man vill försöka ändå. Visserligen fungerade det ändå utmärkt, ratten var kalibrerad och klar, och inga kompatibilitetsproblem har uppstått som jag har märkt. Det här felet var kanske med andra ord bara estetiskt, men det ger ett ofärdigt intryck.

Faktum är dock att avsaknaderna och plastigheten till trots så är det här en väldigt bra ratt. Den gör vad den ska, vibrerar och gör motstånd, och gör det dessutom riktigt fint. Söker du en bra och skön ratt med Force Feedback som funkar med näst intill alla bilspel som existerar så är den här ett givet alternativ. Är du rattconnoiseur så finns det bättre – och dyrare – alternativ, men för den vanlige konsumenten som bara vill ha ut det mesta ur sitt brummande bilspel så är Sidewinder Force Feedback Wheel USB något man hemskt gärna ser under granen till jul.

Skicka en rättelse