Kör du dina bilspel med joystick eller, gud förbjude, tangentbord eller gamepad? Gör inte det, köp en ratt. Skillnaden är milsvid och du kommer inse att dina tidigare försök att till fullo bemästra din favoritbil bär samma framgångspotential som att försöka övertyga en mästerkock om att McDonalds gör världens bästa mat. En ratt är alltså regel nummer ett för den som vill uppnå riktig glädje vid framförandet av virtuella fordon.

Den första frågan vid rattköp är naturligtvis vilken man ska välja. En koll i butikshyllorna ger vid handen att utbudet är digert. I dylika situationer faller valet då vanligen på antingen lågt pris eller känt märke. Lågt pris innebär inte sällan att man köper på sig ett parti skräp, varför kända tillverkare ofta är att föredra. En av dessa är onekligen Logitech, som under många års tid knåpat ihop olika sorters speltillbehör, inte sällan med den äran. Deras nytillskott MOMO Racing är en ratt som har de flesta funktioner en hobbyförare kan önska. Rattillverkaren MOMO står för designen (inte själva tillverkningen) och resultatet är därefter - den huvudsakliga färgen är svart med röda knappar och hela härligheten formligen skriker sportig design. Det enda klagomålet är att själva huset är i matt plast, men det stör inte nämnvärt.

En stadig bit

Med attribut som Force Feedback, gas- och bromspedaler, en tvåvägs växelspak som kan sättas till höger eller vänster om ratten och åtta knappar (inklusive två alternativa "rattväxlar") infrias de tekniska önskemålen med god marginal. Själva ratten är klädd i gummi, vilket garanerar halkfrihet, och går att vrida 240 grader. Hela paketet är en synnerligen robust historia som väger sina modiga kilon och tar upp en hel del plats. Storleken är förvisso en nackdel för den som vill kunna skuffa undan ratten emellanåt, men å andra sidan tycks ordet kvalitet ha befunnit sig högt i tillverkarens designprotokoll.

Ratten fästs med tre skruvar: en underifrån och två för ökad stabilitet under en lucka på ovansidan. Fästskruvarna tar sin modiga tid att spänna och är inte särskilt bekväma att vrida på - de två övre är lite svåra att komma åt - men när man väl är färdig sitter ratten som gjuten. En enklare fästanordning hade inte varit fel, särskilt inte om man önskar ta en snabbvända då och då, men naturligtvis är det ett stort plus med en ratt som inte halkar omkring när det går vilt till.

Åtta knappar (tio om man väljer att använda växelspaken till andra funktioner) torde vara tillräckligt många för att täcka in de flesta situationer. Möjligen önskar nån en POV-hatt för att kunna titta i olika riktningar, men med tanke på det mycket överkomliga priset bör man vara nöjd. Med den medföljande programvaran WingMan Profiler kan knapparna programmeras till önskade funktioner. Det finns också profiler för olika spel att plocka hem från nätet för den som inte orkar mickla själv. Logitechs musdrivrutiner är ökända för att krångla å det grövsta, men deras WingMan Profiler fungerar såvitt jag kunnat utröna ypperligt. Man växlar enkelt mellan olika enheter och spel, inställningarna för olika funktioner är busenkla att göra och inga konflikter eller annat bök existerar.

Darriga händer

Force Feedback-motorn är av modell kraftig, vilket innebär rejält motstånd om man skyfflar upp reglagen i topp. Helrätt förstås, meningen med skakfunktionen är att det ska kännas i händerna, vilket MOMO Racing lever upp till med råge. Nackdelen är ett plastskrammel som kräver höjd ljudvolym. Fast en del av rasslet kommer från det faktum att jag satt ratten i ett tunt metalldatorbord med en massa andra prylar på. När Force Feedback-kraften dras upp får det till följd att övriga attiraljer på mitt inte alltid exemplariskt städade bord hoppar runt som epileptiska grodor, vilket förstås är ett gott betyg på FF-motorns kraft. Icke desto mindre rasslar själva ratten en del också, men det är inte värre än att man kan leva med det.

Rattens gedigna känsla delas inte av pedalerna, vars botten är av plastig karaktär. Dock spelar detta mindre roll eftersom den ligger stadigt på golvet och om man har matta på golvet så kan en greppfunktion fällas ut. Själva pedalerna, särskilt bromsen, är en aning för höga för att fötterna ska vila bekvämt, så en justering av sitthöjden kan vara nödvändig för att få fötterna i rätt vinkel. Motståndet i pedalerna är bekvämt och en autentisk detalj är att bromsen kräver hårdare tryck än gasen. Också växelspaken känns en aning plastig, vilket torde bero på att den kan sättas på antingen höger eller vänster sida av ratten. Det är sannolikt svårt att få den lika robust som resten av ratten utan att priset springer iväg.

Skakande bra

Klagomålen på plastighet i vissa detaljer är när allt kommer omkring en droppe i ett i övrigt fantastiskt hav. Den genomgripande känslan är robusthet och att tillverkaren tänkt igenom alla detaljer. Knapparna sitter där de ska, växelspaken kan användas också av vänsterhänta, själva ratten är rejält stabil, Force Feedback-motorn ger dina händer rejäla brottningsmatcher, med mera. Med tanke på det synnerligen överkomliga priset blir de få, och faktiskt rätt betydelselösa klagomålen inget annat än detaljer av underordnad betydelse. Logitechs erfarenhet på rattområdet har resulterat i en wannabe-förarnas våta dröm.

Skicka en rättelse