Storheten med konsolspel är deras enkelhet - i med skivan och kör. Nackdelen är att de inte kan konfigureras lika mycket som datormotsvarigheterna, men Speed-Links senaste Xbox-handkontroll har funktioner som månne får pc-gamern att känna sig hemma.

När Xbox släpptes i USA hösten 2001 var det med handkontroller som fick ett par stadiga slevar skäll. De absurt stora plastklumparna var svårbemästrade för fullvuxna män, för att inte nämna barn och ungdomar. Till den japanska premiären någon månad senare hade man tagit fram kontroller av vettig storlek, men något biologibildat snille kom på att européer är storvuxna, varför också vi fick dras med de så kallade sköldpaddorna. Man lärde sig dock läxan och relativt snart var den mindre modellen standard även här.

Om du ändå finner lilldosan storvuxen kan Speed-Links senaste kreation X-Trooper vara värd en närmare titt. Det rör sig om en förminskad variant av originalet: samma form men med modifierad knapplayout, 80-talsbekantingen "autofire" och möjligheten att kunna ändra knapparnas funktioner. Att spel ofta har inbyggda styralternativ gör ingalunda funktionen onödig; valfrihet är av godo.

Ombindningen sker på följande vis. Anta att du vill få A att utföra funktionen som normalt är bunden till B: håll in programmeringsknappen (belägen mellan D-padden och högra analgospaken) tills en lampa tänds, klicka sedan B och slutligen A - klart. För att återställa till originalskick trycker du clear-knappen, som hittas där start normalt återfinns. Start och back är placerade vid programmeringsknappen i mitten, och clear har sällskap av en turboknapp, alltså en nutida variant av de autofire-grunkor som gjorde att vi slapp blåsor på fingrarna när det skulle toktryckas joystickknapp på exempelvis Commodore 64:an för 20 år sedan. Hårdvarufusk, om man så vill... Den fungerar som knappombindningen: tryck turboknappen följt av den knapp du vill binda den till.

Extrafunktioner i all ära, det väsentliga är hur kontrollen känns och fungerar. Svaret på båda frågorna är... inte bra. Den yttre formen är som sagt snarlik originaldosan, fast någon centimeter mindre i bredd- och höjdled. Inga problem där, bekymren hittas istället i knapparnas placering, storlek och beteende. Omlokaliseringen av start/bakåt till mitten gör att högra analogspaken är i vägen, och inte heller vänstertummen kommer åt dem särskilt enkelt. Varför man flyttade start/bakåt är en gåta, särskilt när de sammanlagt tre nya knapparna sprids ut på två ställen - varför inte placera dem tillsammans i mitten? Vidare: utrymmet för "actionknapparna" (a, b, x, y, vit, svart) är kraftigt minskat, deras storlek likaså. Logiskt - tajtare dosa ger mindre manöverutrymme - och obekvämt - småleken gör att jag ofta trycker fel. Samma sak gäller de analoga spakarnas födjupningar: för små, det känns hela tiden som att fingret glider av. Till detta bidrar aningen för styv fjädring, som även inverkar menligt på exaktheten (exempelvis små justeringar i bilspel).

Idén med en förminskad och samtidigt utökad Xbox-kontroll är inte alls dum, och priset är slagkraftiga 149,95 danska kronor (omkring 180 svenska riksdaler). Tyvärr får X-Trooper stryk på i stort sett alla andra områden: bekvämlighet, knapp- och spakmotstånd, utformning. Produkten finns ännu inte i svenska butiker (den sägs vara på ingående), så i nuläget är det svårt att testa om den passar just dina händer. Mitt råd är att välja en annan kontroll, men om du ändå är nyfiken bör du vänta tills den behagar dyka upp hos din lokala Xbox-krämare. Alltså, känn innan du köper.

Skicka en rättelse