Ett av de främsta argumenten till att förstapersonspangare hör hemma på datorer och inte Xbox och andra konsoler är att kombinationen med tangentbord och mus är oslagbar vad gäller precision och känsla. Utan att lägga sig i debatten om vad som är bäst har företaget SmartJoy släppt en lösning på problemet, en liten adapter vid namn Frag som låter dig koppla in datorns överlägsna styrdon i din Xbox eller Playstation 2. Genialiskt på pappret då du slipper handkontrollens klumpighet men hur funkar det i verkligheten?

I testet, som utförts med Xbox-varianten av SmartJoy Frag, har jag använt mig av ett standardtangentbord och tre olika möss; en gammal Compaq-modell med kula och PS/2-kontakt, en Logitech Pilot med scrollhjul, kula och USB-kontakt samt en Razer Diamondback som är optisk. Vad det gäller musprestanda kunde jag inte märka någon som helst skillnad mellan Compaq-modellen och Logitech-musen fastän en USB till PS/2-adapter användes för att koppla in den senare. Razer Diamondback fungerade dock inte alls vilket troligen har att göra med dess höga strömförbrukning då heller inte tangentbordet svarade på tilltal med prestandamusen inkopplad. Enligt uppgifter ska dock optiska möss fungera, bara de inte drar för mycket ström. Fyra spel - Halo 1 och 2, The Chronicles of Riddick samt Splinter Cell - har använts under testet.

Direkt ur kartongen har den lilla dosan färdiga konfigurationer för de populäraste spelen med förstapersonsvy såsom Halo, The Chronicles of Riddick och Rainbow Six 3 (en komplett lista hittar ni på bilderna i högra kolumnen) men det är lätt som en plätt att göra egna inställningar. Som standard har Xbox-kontrollens analoga tumspakar ersatts av WASD och dina musrörelser, funktionsknapparna är utspridda över tangentbordet enligt de olika spelens scheman som hittas i instruktionsboken - för att använda en konfiguration trycker du på F1 till F8. Passar inte upplägget av knapparna är en ändring inte svårare än att hålla in ESC, trycka på den ursprungliga knappen och sedan trycka på ditt val av knapp på antingen musen eller tangentbordet.

Förutom knapparnas placering kan du även invertera y-axeln (upp/ner) samt justera musrörelsernas dödläge (när rörelser ska börja registreras). När allt väl sitter där du vill kan du antingen spara över befintliga inställningar eller använda F11 som är blank, sedan är det bara att sätta igång att rädda världen (eller bara dig själv).

Räddar den världen?

Min första och bestående reaktion var tyvärr inte särskilt positiv, jag hade förväntat mig att det skulle kännas precis som att spela ett datorspel fast på TV:n. Den största orsaken till besvikelse är att snabba rörelser inte registreras utan man är begränsad till den maxfart spelet har satt, att göra en ögonblicksvändning är bara att glömma. För hög acceleration på dina handledsrörelser och siktet står stilla, ett problem som nog beror på Xbox:en och inte adaptern. Manualen rekommenderar att man ställer upp spelets egna känslighetsinställningar på maxvärdet men det hjälper dessvärre bara till en viss del. Resultatet är inte alls den smidiga rörelse datorspelare är vana vid och det hela blir mest frustrerande eftersom man hela tiden måste begränsa sina förflyttningar.

Tangentbordets knappar fungerar klanderfritt, det är ingen märkbar responsfördröjning vilket jag hade farhågor om och när du väl har ställt in knapparna efter eget tycke är det precis som vanligt, förutom en sak. Just för att förstapersonskjutarna gör sig bäst på datorer har konsolutvecklarna lagt ner mycket energi för att göra användandet av handkontrollen så smidig som möjligt. Detta märks mer i spel som Riddick och Splinter Cell där nävas ska svingas och agenter ska buntas ihop än i Halo där det mesta jobbet görs av avtryckarfingret. Det känns helt enkelt lite knepigt och krångligt att utföra de mer avancerade manövrarna såsom spagathopp och hörntittande när de designade för en handkontroll. Med högerhanden låst på musen får vänsterhanden för många knappar att hålla reda på.

Given under julgranen eller värre än mjuka klappar?

SmartJoy Frag är ingen dålig produkt, idén är klockren men i kombination med Xbox:ens begränsningar blir slutresultatet inte något att lägga under julgranen. Jag som främst spelar spel på datorer skulle med tangentbord och mus via Frag troligen åka på storstryk i valfritt Xbox-FPS mot något som bemästrar handkontrollen. Musens snabbhet och precision går helt förlorad och det enda positiva är tangentbordet som också känns avigt att använda när spelet kräver mer än snygga sidosteg. Förhoppningsvis lyckas SmartJoy skapa en produkt som kan gå förbi nämnda begränsningar. I dagsläget är Frag bara för de mest inbitna handkontrollshatarna, speciellt med ett pris på 340-595 kronor.