Det är spännande att testa prylar från Razer, för man vet aldrig riktigt var man har dem. En del är himmelskt underbara, andra är sanslösa dikeskörningar, men oavsett vilket är det alltid full fart framåt som gäller från Razer.

Razer Onza är Razers ena försök att erbjuda seriösa Xbox 360-spelare de proffsverktyg de kräver för att få det där lilla extra övertaget på motståndarna. Det finns visserligen en ännu mer extrem version som har tillägget ”Tournament Edition” i namnet, men här är det alltså vanliga Onza som skärskådas. Och det krävs inte mycket skärskådning för att man ska upptäcka att den här handkontrollen skiljer sig en aning från Microsofts standardkontroller. Att den har en fem meter lång sladd är bara en allmänt trivial detalj i sammanhanget, alla riktiga gamerkontroller har sladd. Det är dessutom ett extra litet plus i kanten att Onza fungerar till både PC och Xbox 360, till och med handkontrollens extrafunktioner.

Men vad skiljer denna från originalhandkontrollen? Till att börja med är den kurvigare för att ligga skönare i handen. Det gör den också, men bara på villkor att du har så stora händer att fingrarna når överallt utan att du behöver sträcka dig. Då är den till och med ganska bekväm, men om du har för små händer blir det aldrig bekvämt. Tyvärr finns det även ett par onödigt skarpa kanter som efter en stunds spelande blir riktigt obekväma. Slarvig design som lätt hade kunnat undvikas.

Knapparna har mikroswitchar i stället för de vanliga membranen.

Nu är ju bekvämlighet inte riktiga gamers adelsmärke, utan funktion och möjligheten att på materialistisk väg skaffa sig den extra hundradels sekunden eller hårdare träffen som skiljer kung från hovnarr. Det är också här som Onza börjar ta ut svängarna.
De vanliga knapparna A, B, X och Y är mindre än originalkontrollens knappar, och det på alla sätt. En millimeter mindre i diameter, sitter tätare (15 millimeter mellan A och B i stället för 18 millimeter, även resten av knapparna sitter proportionellt närmare), och har betydligt mindre kontaktdjup än originalet. Kontaktdjupet är så litet att det till en början är lätt att trycka av misstag. När man vant sig är det riktigt trevligt, och jag vet inte om det är inbillning eller ej, men det känns som att man får snabbare respons på tryckningarna än med originalkontrollen. Anledningen till skillnaderna i knapparna är att Onza inte har membranswitchar utan mikroswitchar, vilket ger en mycket mer distinkt känsla och ett hemtrevligt klickande ljud.

Styr-plusset (eller D-pad eller vad du föredrar att kalla den) är kreativt omgjord. Jag säger kreativt, för jag är inte riktigt övertygad om att det är en vettig modifiering. Den består nämligen av fyra stycken individuella knappar. Det är väldigt trevligt när man ska styra rakt i någon riktning, men precis lika mycket stolpskott när man ska försöka styra diagonalt. Det går, men kontakterna verkar ha lite svårt för snedbelastning, eftersom handkontrollen emellanåt bara registrerar en av de två nedtryckta knapparna. Tanken är inte illa, men jag tycker att genomförandet kunde ha gjorts bättre.

Det finns två extra knappar som är programmerbara, typ.

Triggerknapparna är ganska svängda och ser ut som om de vore stulna från en gammal Colt-revolver, vilket faktiskt visar sig vara riktigt bekvämt. De har däremot ingen väsentlig skillnad på slaglängd, så här är den enda eventuella bonusen om du tycker att det är bekvämt. Knapparna ovanför triggerknapparna, de som kallas shoulder buttons, är en annan historia. Här har du inte bara höger och vänster, utan två knappar på varje sida. Den undre är den vanliga knappen, den ovanför är en så kallad MFB. Förkortningen står för Multi Function Button (alla andra eventuella MF-ord hör inte hit), och dessa knappar kan programmeras på handkontrollens undersida. Det handlar främst om de andra knapparnas funktioner, plus ett par kombinationer av triggerknappar och shoulder buttons. Däremot går det inte att välja kombinationer av A, B, X och Y, vilket jag tycker gör funktionen aningen meningslös. Varför skulle man nöja sig med att bara flytta knappar som redan finns, när det är nya och fler funktioner man vill ha? Det fungerar visserligen som det ska, det är bara betydelsen jag ifrågasätter. Men även en blind höna kan hitta ett frö: man kan placera ”styrspaksknapparna”, det vill säga när du trycker ner styrsvamparna, till MFB-knapparna.

Razer Onza är en trevlig handkontroll om du har tillräckligt stora händer. De extra funktionerna och ”designfinesserna” ömsom övertygar och ömsom känns klumpigt genomförda. Jag är inte överbevisad om att handkontrollens fördelar uppväger nackdelarna, och en prislapp på nästan 200 spänn över originalet gör mig inte mindre tveksam.

Skicka en rättelse