Liten utvecklare, avskalade funktioner och störtfloder av fiender. Harvest anammar begreppet less is more - och det med den äran.

Realtidsstrategi har bortåt femton år på nacken och vid sidan av shooters, sport och rollspel får genren sägas vara en av nutidens grundstommar. Anrika företag som Blizzard och Westwood gjorde spelsättet till var mans egendom och på senare år har bland annat Relic och Massive utvecklat idén, både vad gäller komplexitet och innehåll.

När den svenska indiestudion Oxeye tar sig an genren gör de precis tvärtom. Ledordet är minimalism; även om du brukar rygga tillbaka när det vankas drösvis med enheter och taktiska val ska du inte rädas denna titel. Du behöver bara hålla reda på fem enheter och målet är tämligen enkelt - överlev så länge du kan.

Enheterna producerar och distribuerar el, skördar mineraler (som ger pengar till nya enheter) och försvarar ditt område på två sätt - med missiler och laserkanontorn. Båda försvarsenheterna kan förbättras: om tornen länkas ihop blir de både snabbare och kraftigare, medan missilbaserna kan uppgraderas för bättre precision. Eftersom båda är stationära vill det till att du placerar dem taktiskt. Därtill måste du se till att samtliga enheter har ständig tillgång till ström, dels genom att ha tillräckligt många kraftverk och dels genom att förmedla strömmen till behövande områden.

Bantade brutalattacker

- Harvest blandar stort och smått

Upplägget må vara avskalat, men fiendens agerande är allt annat än småskaligt. Undertiteln sitter som en smäck - det finns inte så många raser, men attackerna påminner om en svärm gräshoppor som skövlar allt i sin väg. Se till att ha ett robust försvar och var beredd på att återuppbyggnad krävs om du lyckas överleva den första anfallsvågen.

Harvest handlar om att balansera resurser, energi och försvar. Tankarna vandrar på sätt och vis iväg till SimCity: byggandet är själva poängen, inte att klara förutbestämda uppgifter. Visserligen innehåller några av de fem spelformerna mål att uppfylla, men den känns om inte oviktig så ändå underordnad byggandet av världar. Det handlar till exempel om att överleva tio anfallsvågor. Personligen är jag extra svag för sandlådeläget som relativt fritt låter mig bygga det samhälle jag vill och sedan släppa loss valfri mängd aliens. Hur du än spelar kan du efter att döden inträffat granska hur du skött dig; ett statistikläge redovisar flera faktorer och du kan även publicera uppgifterna online och mäta dig med andra mänskliga spelare.

Budgetschack

- Ett ytterst prisvärt alienkrig

Enkelt att förstå, oerhört svårt att bemästra. Det må vara en klyscha, men i ett spel där du i princip inte kan klara dig med livhanken i behåll är den för passande för att inte använda. Den första timmen kommer du muttra över zoomfunktionens frånvaro och kanske fälla en syrlig kommentar om grafiken. Sen förlorar du dig i överlevnadsjakten och inser två timmar senare än vad du trodde att du får enormt mycket spelvärde för de under tvåhundra kronor du gett. Det, mitt herrskap, är en kvalitetsstämpel av rang.

FZ.tv videorecenserar Harvest

Alltså djävla helvete! Blir så lack på folk som säger att "FAENN SPELET SER TGRÅKIGT UT JAG ÄR 14 ÅR OCH SPEILAR WORL OF WARCRAFKTI" *suck* Harvest är definitionen av indie-utveckling och är ett strålande exempel på att "less is more". Sen kommentaren... 30/05 Spelet tar konceptet "less is more" till sin spets. Jag tycker att rätt mycket av gnället här på forumet i övrigt går ut på att stora företag som EA lägger ner fjantiga mängder pengar på spel som "lovar runt men håller tunnt", något som konsumenten får... 19/03 Måste testa :) Verkar roligt. Speciellt efter alla goda recensioner den har fått. 16/03 Grymt roligt spel! 15/03 mkt bra skrivet! först när jag såg spelet tänkte jag " vad f*n är detta? ä det komemr säker vara sämst" sen drog jag ner demon och jag satt spela det nästan jämt:P och nu har jag köpt det ett mkt roligt och bra spel faktiskt:up: 15/03 lätt värd en femma så sjukt kul spel :D 15/03 Jag har inga problem med spelet, det är betyget jag inte förstår. 15/03 Helt klart bästa tv-recensionen! informativ, saklig och utan en massa ord som man behövde störa sig på -- enormt beroende spel (körde demo/beta) 15/03 Det är det, sluta gnäll så mycket på ett spel som du inte ens testat. Harvest är litet, billigt och gameplay hela vägen. Allt som gör "indie" spel så mycket roligare än sina blaffiga och bloated kusiner. 15/03 Årets hittils bästa spel :), de har verkligne lyckats spelet har ett väldigt simpelt upplägg, men ju mer man spelar desto komplexare bli det. 15/03
Skicka en rättelse