Den sista delen i Yu Suzukis ofullbordade livsverk var så långt före sin tid att samtiden inte förstod. Det är därför vi måste titta på det igen, tio år efter dess release.

Det måste vara något fel på min tidsmaskin.

Jag skulle återknyta bekantskapen med #Shenmue II, så jag ställde in den på 2001 och gav mig av. Men något måste ha gått fel. Kanske hade någon spillt kaffe på kontrollpanelen eller kanske glappade en kontakt någonstans – för jag hamnade inte i spelmediets förflutna. Jag hamnade i dess framtid.

Det är nämligen så det känns att spela Shenmue II idag. För mig i alla fall.

Men för att ni ska förstå varför Shenmue II är framtiden för mig måste ni förstås veta vilken framtid jag hoppas på för spelmediet.

*Går upp i tänkt talarstol, lutar mig fram mot tänkt mikrofon, harklar mig*

Jag anser att den mest spännande framtiden för spelmediet ligger i dess potential som berättarform. Jag anser vidare att en av dess största fördelar gentemot andra berättarformer är spelskaparnas möjlighet att bygga upp hela världar, fylla dem med liv, och sedan låta oss utforska dem fritt. Det är i och med sådana världar spel kan hitta sin unika berättarröst. Men jag anser också att ett av de största hindren som ligger mellan spelen och dess framtid som berättarform är missuppfattningen att ett spel måste innehålla konstant action för att vara intressant.

Jag är ofta ganska frustrerad över att så få spel gör en ansats att komma närmare den framtid som jag drömmer om – och efter att återigen ha spelat Shenmue II så vet jag varför:

För att jag var där redan för ett decennium sedan.

Quiet is the new loud

Shenmue II är fortsättningen på Ryo Hazukis jakt efter mannen som mördade hans far. Det inleds med att han ankommer till Hong Kong, och om man tänker efter så är det faktiskt denna stad, och inte den beklagligt personlighetsbefriade Ryo, som är spelets egentliga huvudperson.

Hong Kong är, än idag, en av de mest imponerande spelvärldarna som har skapats.

En huvudperson i en huvudperson.

Här finns livliga stråk upplysta av mängder av neonskyltar, gränder helt övertagna av dussintals små gatukök, skumma bakgator med vild dobbleriverksamhet, hamnområden, restaurangkvarter, parker och tempel. Allt modellerat efter verkliga förlagor och befolkat av karaktärer som lever riktiga små liv.

Men realismen går längre än så. Det här är en värld som ställer krav på en. Ryo Hazuki kan inte bara, likt andra spelkaraktärer, göra som han vill. Han måste sova på nätterna, och för att ha råd med ett rum måste han försöka tjäna ihop pengar på dagarna. Det är två saker som spelutvecklare med mindre imponerande cojones än Yu Suzuki hade ryggat tillbaka från, eftersom det inte är två saker som låter så där jätteskoj. Och alla vet ju att spel måste vara skoj hela tiden. Det är synd att de inte tänker längre. För nej, kravet på pengar och jakten på rum för natten är inte två extremt roliga spelmoment, men det ökar spelarens identifikation med Ryo tusenfalt. Det är ju så det hade sett ut för oss själva om vi hade kommit till Hong Kong, ensamma, utan pengar, på äventyr. Och eftersom vi identifierar oss så starkt med Ryo så träffar också allting han råkar ut för så oerhört mycket hårdare.

Shenmue II erbjuder njutbara Quick Time Events. Ja, faktiskt.

En annan anledning till detta är att spelet vågar vara så långsamt. Man går ju faktiskt mest omkring och frågar människor om vägen till olika platser. När andra spel drar upp volymen på max redan från början, så väntar Shenmue II tills det behövs. När andra spel bara en jämntjock soppa av action, innehåller Shenmue II ett välavägt tempo. Och eftersom det gör det så lyckas det erbjuda oss så många minnesvärda scener.

Många av dem inträffar dessutom i och med så kallade Quick Time Events, den bespottade spelmekanik som uppfanns av Yu Suzuki och senare populariserades i #Resident Evil 4 och #God of War och tusen förskräckliga casualspel. I Shenmue II upplevde Quick Time Eventet sin stora stund. Här används det som det ska användas, i en mängd fantastiska scener där det leks med själva spelmekaniken och där varje knapptryck känns logiskt.

En promenad mot framtiden

Det mest minnesvärda av allt är dock hela Dreamcastversionens sista skiva. Ryo Hazuki reser till det inre av Kina och träffar Shenhua, kvinnan som han har sett i sina drömmar ända sedan det första #Shenmue-spelet. Och så vandrar de genom en djup skog tillsammans, pratar med varandra, övernattar i en grotta och vandrar vidare i gryningen.

Det är allt.

Här finns ingen action, och det är inte skoj. Men det är vackert och fascinerande och subtilt. Det är också bland det modigaste jag har sett i ett storbudgetspel. Det är en skiva som visar att spelmediet är en mogen uttrycksform, en som har vuxit upp och lärt sig att det är lättare att få folk att lyssna om man inte konstant skriker för full hals.

Men det allra mest uppseendeväckande är att jag än idag, tio år senare, knappt har sett maken till något liknande.

Ja, jag är säker på att det måste vara något fel på min tidsmaskin.

Håller med. Spelet var liksom sin föregångare extremt före sin tid. Shenmue II är ett obestridligt mästerverk. Det överlägset bästa spelet på Xbox. Synd att så få brydde sig om det. Hoppas att vi får se del I och II på XBOX Live då fler kan ta del av... 01/09 JAAA!!! Även en remake till orginalet också, det var så synd att dom bara portade 2an till boxen 18/08 haha jag får nog med skriva upp det på "the list" isf =P men bäst vore om dom släpte REMAKE!!!!! SEGA IF YOU HEAR US!!!! MAKE A HD-REMAKE!!!! NOWWWWWWW!!!!.......... PLZ =) 18/08 Hallelujah, då skriver jag upp det på "the list" ;) 15/08 Jag har spelat Shenmue 2 på 360, och det funkar utmärkt :) 14/08 Jag köpte Shenmue 2 till xbox av ett rent impulsköp efter att ha varit nyfiken på det under en längre tid även fast jag inte visste ett smack om det, året var nog 2004 eller 2005. Jag har aldrig tappat hakan så mycket över ett spel under första sittning... 14/08 Kan inte Sega göra en HD Remake och släppa 3:e delen, likt Metal Gear Solid HD Collection som släpps till vintern. SEGA JA VILL SPELA 14/08 Kul att du tog upp CD 4, helt klart en av de mysigaste delarna i ett spel någonsin. 14/08 Ett av världens bästa spel utan tvekan! Sådan stämning och sådan story! Vill ha mer Shenmue!!!! 13/08 Shenmue, vilka minnen! Minns när jag gick i 7an och kom hem en Fredag och äntligen kunde lira Shenmue hela helgen. Vilket nyskapande spel, och det känns verkligen som det håller än idag. RIP Sega =( 13/08
Skicka en rättelse