Battlefield 2142 har funnits ute ett bra tag nu och man får nog säga att det är på tiden att nytt material släpps. Det är nämligen inte utan att man börjat snegla åt andra spel för att tillfredställa actionbehovet. Hur som helst är Northern Strike snart här och frågan är om det kan förnya spelglädjen.

De två nya fordonen då, är de något att ha? Absolut, framförallt PAC:s lilla snabba Speeder som med sin automatiska granatkastare kan vara ordentligt förödande för infanterister. Inte fullt lika underhållande men minst lika dödlig är EU:s tungt beväpnade och hårt bepansrade Goliath som har självgenererande bepansring. Den fungerar dessutom som mobil spawnpunkt vilket inte är fel.

Uddlöst spelläge

-kompenseras med underhållande upplåsningar

Det nya spelläget Assault Lines är tyvärr inte vad jag hoppats på. Jag hade sett fram emot att behöva ta flaggorna i en viss ordning för att på så vis koncentrera striderna och slippa det ständiga springandet mellan flaggor. Så blev det dessvärre inte. Vad det blev är ett ganska meningslöst spelläge där den ena sidan startar med alla flaggor samt en huvudbas som inte kan tas förrän övriga flaggor blivit tagna av fienden. Tyvärr händer det väldig sällan, såvida inte det försvarande laget är väldigt talanglöst. Effekten är att spelläget skiljer sig väldigt lite från det vanliga conquest. Både tråkigt och lite fegt av Dice tycker jag, de kunde gjort någonting roligare av det.

Desto trevligare är då de nya kartorna, Port Bavaria, Bridge at Remagen och Liberation of Liepzig. Alla tre är stadskartor med fokus på infanteristrid vilket tilltalar mig. En av banorna utspelar sig dessutom på natten vilket är trevligt ur ett estetiskt perspektiv. Spelmässigt gör det tyvärr inte någon skillnad. Alla stridsvagnar är borttagna , i gengäld finns walkers, APC:er och de nya fordonen som jag redan nämnt. Två av kartorna kan också köras i Titan Mode vilket blir lite spännande då det inte funnits titaner på stadskartor tidigare.

Till det viktigaste då, de nya upplåsningarna. De är som sagt tio till antalet, två per klass, en generell och en för gruppledare. Bland andra hittar man en rökgranat utrustad med radar, en förbättrad osynlighetsmojäng och större magasin till flera vapen. Mina personliga favoriter är supportklassens nya granatkastare som skjuter iväg en klistrig granat som exploderar efter en viss tid. En annan mycket nyttig upplåsning är ingenjörens granat som lockar till sig och spränger rörelseminor.

Nygammalt

-för redan invigda

Northern Strike levererar utan tvekan en hel del nya prylar och i kombination med de nya banorna har det absolut förmågan att hålla intresset uppe ett litet tag till. Jag tycker förvisso att man kunnat göra det än mer intressant genom förnyade spelsätt. Nu blir det dessvärre mest bara mer av samma sak vilket givetvis fungerar utmärkt om man inte redan spelat sig väldigt trött på originalet.

För knappt hundra kronor är det i mina ögon ett självklart köp om man redan är ett fan av Battlefield 2142. Är man nu inte det kommer inte Northern Strike att förändra den saken.

Testdator:

A64 3700+
Geforce 7800 GT
2 GB RAM
Windows XP (SP2)
Soundblaster X-fi