Världen är fylld av massiva onlinerollspel, men på strategifronten är det mer tunnsått. Gratisliret (nåja) Age of Empires Online försöker rätta till den bristen.

#Age of Empires Online marknadsförs som ett MMO-RTS. Men det är egentligen lite falsk marknadsföring, även om jag menar det på bästa sätt. #Gas Powered Games och #Microsoft verkar ha insett vad spelarna faktiskt gillar med onlinespel: att spela för sig själv i en stor onlinecommunity som man då och då kan ta hjälp av, handla med och chatta med medan man bygger upp sin egen karaktär. Eller i det här fallet sin egen huvudstad.

När spelets släpps finns det bara två nationer att välja mellan: greker och egypter. I den version jag testat är endast Grekland gratis tillgängligt, vill man spela Egypten får man betala (men enligt spelets FAQ ska båda vara gratis tillgängliga när spelet släpps officiellt.) Det finns ett antal olika paket med mer eller mindre innehåll, själv orkade jag inte nysta i dem utan startade helt enkelt en grekisk nation med huvudstaden Matzopolis. En del av min trötthet i början berodde förstås på att spelet använder sig av Games for Windows Live, och jag tvingades därmed logga in TVÅ gånger (ja, på samma Live-konto) för att få igång spelet.

Välj ditt imperium? Bara om du har IRL-slantar.

Din huvudstad är i princip ”du” i spelvärlden. Du börjar med några få byggnader där du kan uppgradera din civilisation med erfarenhetspoäng när du levlar upp, hålla reda på de skatter du hittar under uppdragen och skicka meddelanden till andra spelare. Samt givetvis handla köpeprylar och nya nationer – just nu finns det som sagt bara två, men även kelter och perser är planerade inom kort. I takt med att du får nya byggnader och prydnader bygger du ut, och huvudstaden blir efter hand en återspegling av hur långt du kommit.

Och tar dig framåt gör du genom att spela små taktiska uppdrag, som du blir tilldelad av en quest-utdelare i huvudstaden (åtminstone till en början), komplett med gult utropstecken över huvudet och allting. Du gör en liten quest, ensam eller med en vän, och får därefter diverse resurser att bygga upp din huvudstad med, erfarenhetspoäng och om du har tur speciella uppgraderingar som du kan dela ut till dina truppslag, byggnader eller liknande. Efter bara ett par tutorial-uppdrag hade jag redan några unika uppgraderingar till mina infanterister och byggnader, och hade smällt upp en sprillans ny butik i huvudstaden. Det går som brukligt fort att levla i början och det finns många morötter som drar dig framåt mot nästa level.

Spela med vänner?

När du sedan kommer upp dig i världen kan du resa till andra huvudstäder – andra spelares, men även till npc-städer. Jag passade på att besöka Kreta, som jag visserligen var tvungen att betala för att kunna spela på, men som erbjöd en demo av det innehåll som bjöds där. Jag fick spela ett slags tower defense-liknande försvarsuppdrag som jag nätt och jämnt klarade, men hade jag haft en annan spelare med mig hade det varit betydligt lättare. Interaktionen med andra människor verkar dock begränsa sig till detta samt möjligheten att spela igenom uppdrag tillsammans, eller i PvP, men då bara vissa speciella uppdrag.

Så här håller det på. Världskartan, dina vänner och din ständigt levlande och växande huvudstad är det som driver Age of Empires Online. Rent spelmekaniskt är det nämligen absolut inget nytt. När du hoppar in i ett uppdrag börjar du med två tomma händer (och oftast en town hall och några arbetare) och måste därefter börja bygga upp en bas.

Det som inte syns på bilderna är den charmigt slängiga animationen.

Du bygger hus, fält och baracker. Du samlar resurser och utforskar kartan i jakt på bonuskistor. Och när du äntligen är klar att ta dig an kartans huvudfiende klickar du på alla dina krigare, bågskyttar och kavallerister och marscherar iväg i en stor, oredig boll av arga män. Förhoppningsvis är dina män fler och starkare än fienden, och så vinner du. Intet nytt under solen.

Age of Empires Online är ett standard-RTS, om än ett vackert stiliserat och lättspelat sådant. Skillnaden är den värld som inramar strategispelandet, och den gör faktiskt överraskande mycket för att man ska fortsätta spela mycket längre än man tänkt sig. Jag skulle gärna ha sett lite mer gratisinnehåll, men jag förstår ju att spelet måste gå runt ekonomiskt också. Det är svårt att hitta något annat än detta att klaga på, det här är ett välgjort, smidigt och roligt RTS som är väldigt enkelt utan att för den skull vara dåligt. Lättsam och oförarglig nästan-gratisunderhållning.

Fotnot: Age of Empires Online släpps den 16 augusti. Gratisversionen kan då hämtas från ageofempiresonline.com.

Fast det funkar ju inte riktigt så i verkligheten, det är en relation mellan kunder och skapare/säljare. Om du inte tycker om det som säljs - skapa något nytt. Problemet löser sig självt, om tillräckligt många hoppar över till något annat lär MS/GPG se... 19/08 Nej ingen har tvingat mig att lira mina matcher. Men tycker att Ensemble studios och Microsoft borde skämmas när spelutvecklare smutsar ner "Age of Empires". För det är det verkligen inte. Därför vi har ett forum / community.... det är vi kunder som dri... 19/08 Och nu börjar du bli martyr också? Ingen - ingen - har någonsin tvingat dig att spela 'tusentals matcher' för att hålla igång någon community. Du spenderar din tid som du vill, och ett modest förslag från min sida är att sluta hänga upp din självkänsla... 19/08 Problemet är att det är vi som har byggt upp scenen. Vi som har lirat flera tusentals matcher och hållit igång communityn. Ingen respekt visas mot oss. Har spelat AoE Online nu och jag tycker personligen att det är kul och lite roligt med nytt.. men tyv... 18/08 Angående videon: först kommer en gubbe traskandes i öknen med en gigantisk skiva parmaskinka. Inte särskilt militant. Sen kommer romarna och fullkomligt krossar den lilla handelsutposten med hysteriskt överdimensionerade militära resurser. Okej... 16/08 Jösses, AoE1/AoE2-trollen som vägrar gå vidare här i livet. Detta är en kul spinoff på serien med en del småkul koncept, och med ett riktigt tech-tree där man faktiskt får välja själv för en gång skull i ett RTS, kudos. Sen att det lätt blir repetitivt,... 16/08 Det har varit mycket bättre med ett riktigt MMORTS, inte det här tramset. Cartoon-looken gör det inte bättre. *drömmer om ett AoE2-inspirerat MMORTS med en gigantisk spelvärld* 16/08 Deltog i beta-testningen ett tag, det här spelet är en vild blandning av ett antal olika spel och eftersom en del är gratis är det värt att tanka ner och testa, helt enkelt för att se hur fasiken dom har designat detta. Pay to win sa nån, jo jag håller... 16/08 1'an är grym, riktigt oldschool. 2an är den bästa enligt mig. 3an var bra även om den inte hade lika skön spelkänsla som de andra 15/08 Lustigt att man inte kan köpa egypten i butik och bara grekerna ? skulle hellre vilja ha dem än grekerna 15/08