Lika säkert som att Tomten kommer på julafton är att det dyker upp ett nytt NHL-lir från EA Sports lagom till hockeysäsongens början. Men liksom Tomten har #NHL 12 i stort sett samma outfit som året innan. På gott och ont.

Många spelserier har gett sig ut på hal is (hehe) i tv-spelshistorien. Då jag är sportspelsentusiast kommer jag snabbt att tänka på #Konami, som lyckades skapa ett mästerverk med sin #femte upplaga av Pro Evolution Soccer, men som i stället för att fortsätta på den vinnande vägen byggde om spelet så det blev i stort sett ospelbart, fas efter fas.

De få gånger #EA Sports ändrat om NHL-serien har det berott på konsolbyten och förbättrad prestanda hos spelmaskinerna på marknaden. Men då det var ett tag sen det släpptes en ny superkonsol står utvecklarna nu och trampar i samma fotspår år efter år. #NHL 11 var ett väldigt bra spel, och hur går man då vidare när man skapar en uppföljare? Utvecklarna på #EA Canada har gjort det enkelt för sig och bara finslipat skridskorna något (300 uppdateringar sägs i och för sig ha gjorts, kan du hitta alla?).

Detaljrikedomen är hög, se supportern i keps till vänster som skyndar sig mot toaletterna efter målet. Men kvinnan till höger om Chelios, hon med en hand i bröstkorgen, står kvar.

Realism verkar ha varit nyckelordet vid skapandet av NHL 12. Då elvan brast i den aspekten på ett par punkter (tveksam AI, särskilt hos målvakter, bland annat) har de jobbat med spelarnas rörelsemönster, men särskilt med hur spelare reagerar vid tacklingar, fällningar och olycksamma krockar med lagkamrater. Och i stället för att ramla vid varje kontakt försöker spelarna så gott de kan att hålla balansen och skrinna vidare.

Målvakterna var en av få punkter som var tveksamma i NHL 11, men de sköter sig mycket smartare nu, och ett tillägg som gjorts är att de går att tackla (även efter avblåsning, hehe), men då får du vara beredd på att åka på en tvåminutare för goaltender interference eller att målvakten börjar fajtas med dig. Och det faktum att du numera kan tackla sönder plexiglas eller motspelare ut i båset är fantastiskt för en nostalgiker som undertecknad, som älskade 90-talets NHL-spel, där detta hände titt som tätt. Inte lika ofta nu, givetvis, men när det händer är det lika härligt som ett slagskott i krysset.

Realismen sänker verklighetskänslan

För en nostalgiker är det dock lätt att bli irriterad på det låga tempot. Tittar man på en NHL-match på tv är det mycket mer action, det smäller i varje närkamp och spelarna rusar mot mål i varje anfall. I NHL 12 får man inte den känslan, riktigt. Visst, det går att i menyn öka matchtempot och aggressionen om du så vill, men det funkar ju inte om du ska spela online. Det långsamma tempot må vara realistiskt, men tv-spel behöver inte alltid vara exakt som verkligheten för att öka realismen.

Winter Classic är en ny tradition i den nordamerikanska hockeyvärlden, då ett av de nordligare lagen ställer upp med en amerikansk fotbollsarena som spelplats för en av säsongens matcher på nyårsdagen, oftast mellan två av de mest populära lagen. Sist vann Washington mot hemmalaget Pittsburgh, inför 68 111 åskådare på Heinz Field. Detta koncept har EA Sports lånat in till NHL 12, och särskilt nyskapande är det väl inte. Dock är det ett trevligt tillägg, med häftig inramning till matchen i fråga. Att den fallande snön gör isen mer svårspelad är rätt fiffigt fixat.

En annan nyhet är utvecklandet av Be a Pro-läget, där du får styra en egenskapad spelare genom en hel karriär med allt därikring (18 spelbara säsonger från juniorhockey till Stanley Cup). Nya Be a Legend låter dig göra samma sak, men med klassiska spelare som Wayne Gretzky, Patrick Roy och Börje Salming (!). Lite tråkigt är att de största spelarna endast är upplåsningsbara – den enda som finns upplåst från början är Jeremy Roenick...

Gretzky i en position han höll till i 93 % av matcherna på 90-talet.

I övrigt inte så mycket nytt under jumbotronen. Alla de gamla valen finns givetvis (snabbmatch, slutspel, hel säsong, karriär som general manager m.fl.), om än med små justeringar/förbättringar. Du kan fortfarande spela online (som alltid lätt och smidigt med ett EA Sports-lir), eller i EA Sports Hockey League, eller med den extremnördiga Hockey Ultimate Team, där du skapar ett eget lag fyllt med spelare i form av hockeykort och byter och säljer och köper och tjänar in poäng genom att vinna matcher.

Så varför ska du då köpa NHL 12 när det är i stort sett samma spel som föregångaren? Jo, just därför. NHL 11 var grymt, och det är även detta års version. Eller bara det faktum att du kan spela med Winnipeg Jets igen. Spelglädjen i alla moment är total, jag kan inte komma på hur ett hockeyspel skulle kunna göras så mycket bättre eller roligare än detta. Om det inte var för det där med tempot, förstås...

gäsp .. tror jag spelade nån demo av nhl99 som följde med pc-hemma eller ngt .. det ser ut på samma sätt 12 år senare 10/09 Jag skulle ha fått den idag på posten från Webhallen, men inte då. Postj-vlarna kan ju inte göra sitt jobb så nu blir det inget spelandes ikväll!!! Lackar f-n till... 08/09 Hoppas dom har fixat det totalt trasiga Ultimate Team från 11an, var ett helvete att ändra uppställning etc och sökningar och liknande var amatörmässigt utfört. 08/09 Ok PES-hater. Enda FIFA jag någonsin tyckt varit bättre än ISS/PES är 98 World Cup och 2008.. 08/09 Ja, visst är det komplicerat? :) Det jag försöker få fram är att tack vare realismen i spelarnas hastighet, verkar det långsammare än verklighetens tempo. Varför, vet jag inte. Men jag har för mig att tidigare versioner av NHL-serien var kvickare, måste... 07/09 Det jag menar är att ett verkligt tempo kan bli overkligt långsamt i en tv-spelsversion. Bättre då att öka tempot lite, för att få samma actionkänsla man faktiskt får av en NHL-match. Men det är ju en smaksak, kanske finns de som tycker det är för snabb... 07/09 Kanske är en dålig formulering. Själva spelmomentet är nästan exakt detsamma, förutom ett par mindre fix. Och det är ingen skillnad i grafiken. Men det är ju värt att köpa ändå, om man inte är student. Lär ju vara svårt att hitta onlinemotståndare i 11a... 07/09 Nästintill, skrev jag. Men det är underligt hur Konami efter PES 5 gick i helt fel riktning, när de hade något underbart på gång. Fifa har ju gått om, och lär ha gjort det än mer i år. 07/09 För mycket realism kan du ju stryka.. Spelet ska ha realism och är långt ifrån "för mycket". Vill man inte ha realism så finns det ju faktiskt ett "NHL Arcade". Sen tempot kan du reglera själv i options för singleplayer. För multiplayer, ja prova lite... 07/09 Får inte ihop det här. Du skriver att NHL-matcher på TV har högre tempo än NHL12. Sen skriver du att långsamheten i NHL12 är för att matcha realism, alltså det du skulle se på TV. 07/09
Skicka en rättelse