När schweiziska Saitek med Saitek Gaming Mouse ger sig in i den djungel av datormöss speciellt designade för precisionskrävande pc-spelare är det med högt ställda ambitioner. Med sex knappar, ett extra känsligt turboläge och drygt två meter sladd är budskapet tydligt - "vi vet vad som krävs och vi kan leverera det". FZ har testkört laserråttan som lämnar ett ljummet intryck.

Det skall sägas på en gång - konkurrerande modeller från Logitech (MX518) och Razerback (Diamondback) har sannolikt stått som förebilder för Saiteks första spelmus. En snabb titt dess specifikationer antyder ett tekniskt nära släktskap med de två av FZ rosade mössen. Tyvärr upphör dock likheterna där.

Saitek Gaming Mouse har precis som likvärdiga modeller sammanlagt sex knappar samt ytterligare en som växlar upplösning mellan normala 800 dpi och det känsliga "turboläget" 1600 dpi (användbart vid moment då extra känslighet krävs, exempelvis i spel där kikarsikten används). Trots att musens huvudsakliga säljargument är exakthet har Saitek valt att använda en knappsats som i nyskick är trögare än det mesta jag stött på. Kraften knapparna måste tryckas in med påverkar ofrånkomligen precisionen på ett irriterande sätt.

Tveksam ergonomi

Musens symmetriska utformning skall göra den lämplig för såväl höger- som vänsterhänta. Oavsett vilken hand man använder Saitek Gaming Mouse med infinner sig vissa ergonomiska problem snabbt. Trots en hög profil och en relativt klumpig form ligger pekdonet likväl relativt bra i handen. Placeringen av flertalet knappar är emellertid uppenbart ogenomtänkt. För att kunna trycka in turboknappen på musens ovansida respektive de tre sidoknapparna krävs mer eller mindre att man byter grepp. Den som förlorat sig i vansinnestempot i Unreal Tournament 2004 och Quake 3 vet att sådana manövrar inte är att tänka på.

"... egentligen inte heller helt misslyckad"

Integrationen med Windows XP fungerar föredömligt. Systemet känner igen fem av musens sex knappar utan att Saiteks egen programvara behöver installeras. De medföljande drivrutinerna innehåller frånsett stöd för den sjätte knappen även ett program för att knyta tangentbordskombinationer till Saitek Gaming Mouse. Programmet äter dock närmare 3 MB RAM-minne - ett i mitt tycke relativt högt pris att betala för att få tillgång till en extra musknapp.

Vid några tillfällen under FZ:s testperiod har Saiteks skrivbordsråtta helt låst sig. Den röda laserdioden på musens undersida har börjat flimra och därmed också slutat registrera rörelser. Problemet har förvisso lätt kunnat korrigeras genom att dra ur och stoppa in sladden i datorns USB-uttag, men det är likväl ett oacceptabelt fel hos en mus som vänder sig till en betalande allmänhet.

Godkänd mus med förbehåll

Egentligen borde Saitek Gaming Mouse precis som Logitech MX518 och Razerback Diamondback vara ett pekdon att applådera. För att vara ett första försök på den hårt konkurrensutsatta musmarknaden är den schweiziska tillverkarens debutprodukt egentligen inte heller helt misslyckad - med ett cirkapris som ligger ett par hundralappar under de etablerade namnen hittar Saitek antagligen sina köpare hos de som är beredda att göra avkall på vissa krav och ändå få en hyggligt fungerande mus som på det hela taget gör sitt jobb.

Läsare som dock förväntar sig det bästa branschen har att erbjuda får leta på annat håll - med tröga och felplacerade knappar, en tveksam ergonomisk utformning och stunder då laserljuset hängt sig visar Saitek att man har en god väg kvar att gå innan man på allvar kan ta upp kampen med musdjungelns absoluta toppskikt.

Skicka en rättelse