För två år sen köpte jag en Ipod Touch med enda anledningen att Football Manager kommit i bärbar version. Sedan dess har jag inte gjort annat än spela det varje gång jag varit på resande fot. Förväntningarna på 2012-versionen var därefter. Och de infrias.

Jag intervjuade Miles Jacobson, Studio Director på #Sports Interactive, inför släppet av datorversionen av #Football Manager 2012, och passade på att ställa några inofficiella frågor om Iphone/Ipad-versionen av spelet. Han var hemlighetsfull och kryptisk – det enda han kunde yttra sig om spelet var att det skulle vara vääääldigt coolt jämfört med tidigare versioner.

Vad det käre geniet Mr Jacobson menade är ännu lite oklart, för så mycket nytt jämfört med 2011-versionen bjuds det faktiskt inte på. Det är lite fräschare design i grafik, menyer och nyhetsflöde (det vill säga: det ser inte ut som ett 90-talsspel längre), men med i stort sett exakt samma upplägg som tidigare. Ett Football Manager i lightversion, som är enklare, snabbare och har lägre detaljrikedom än datorspelet. Där grunden ligger mest i att köpa och sälja spelare, välja rätt taktik efter laget och kämpa sig genom världsfotbollen. #Sports Interactive har lagt enormt mycket tid på att RPG:a upp FM 2012, medan du fortfarande knappt kan prata med spelare, press, agenter och kollegor i #Football Manager 2012 Handheld.

Tidningsrubriker ökar retrokänslan, men inte känslan...

Den för mig största och finaste förändringen är upplägget av taktik, där du numera får flytta spelare hur du vill på den interaktiva fotbollsplanen. Men det är ett upplägg som borde funnits med för länge sen, även om det samtidigt är ett välkommet tillskott. Vill du ha en mer offensiv vänsterkant än högerkanten så ska du få ha det! Till exempel. Som manager vill du ju testa dig fram och använda dina spelare i de positioner de är bäst, vilket inte alltid gick i #Football Manager 2011 Handheld. Plus att du kan spara dina favorittaktiker att ta fram i matchsituationer, till exempel en extra offensiv vid underläge eller en extra defensiv med kontringsspel vid ledning.

Som Arsenal-supporter vill man ju faktiskt spela som Arsenal gör i verkligheten. Ibland i alla fall.

Den nyhet som Sports Interactive själva pushar mest för är möjligheten att spela utmaningar i stället för det vanliga karriärläget. Du väljer valfritt lag i Europa och tar dig förbi fastställda hinder (skadedrabbat lag, bottenplacering inför slutomgångarna etc). Jag förstår ärligt talat inte meningen med detta, det vanliga spelet med alla dess normala utmaningar är nog som spel i sig. Ett managerspel behöver inte mycket mer än bara själva karriären, det är roligt nog.

På tal om Arsenal...

Eller, roligt kanske är fel ord för ett spel av denna karaktär – det är ett trivsamt tidsfördriv. Ingenting du kommer att ligga i tv-soffan och spela för nöjes skull (även om du kan koppla upp spelet till en tv med Ipad 2 eller Iphone 4S!), men på resande fot med musik i öronen är detta perfekt om du inte vill veta av människor runt omkring dig. När du spelar känns det lite som att de gamla klassiska Championship Manager-spelen är gjorda just för en liten touchskärm – det är så oerhört lätt att bläddra sig genom menyer, matcher och taktiker. Sånt behöver man varken quad-processor, HD-skärm eller mus för.

En nyhet som endast är värd att nämna i samband med en bild: du kan numera även coacha lag i Wales.

Och just ja, du kan nu även dela dina framgångar till både Twitter och Facebook! Som om det inte vore nördigt nog att spela Football Manager 2012 Handheld över huvud taget... För nördig kommer du känna dig hur du än gör när du är inne på slutet av din tredje 30-årskarriär och bara vill starta ännu ett nytt spel. För de futtiga 75 kronor detta spel kostar är det ett av de mest prisvärda i mobilspelhistorien.

Skicka en rättelse