50 tum, dubbelt 3D-stöd och bredbild med biokänsla. Philips nya tv har grym teknik och flirtar oblygt med gamers. FZ testar det förmodade underverket.

#Philips nya tv-familj Cinema 21:9 är inte en helt typisk produktserie. Som namnet antyder används bildförhållandet 21:9, vilket innebär att skärmens 50 tum förläggs mer på bredden än höjden. För den som är van vid tv-apparater med det mer traditionella bildförhållandet 16:9 kan denna tv alltså se ut att vara något utdragen på bredden. Anledningen till valet av 21:9 som format är enligt Philips att det får filmupplevelsen att bli bättre då majoriteten av dagens filmer spelas in i just detta bildförhållande, vilket innebär att du inte får några svarta kanter runt bilden.

Mycket riktigt blir filmupplevelsen också ett snäpp vassare med det bredare bildformatet. När hela bildytan kommer till användning blir det visuella intrycket helt enkelt mäktigare eftersom du får ta del av så mycket mer av originalscenerna. Att se en film som har filmats i 3D, exempelvis Sanctum 3D eller Avatar, blir dessutom ännu häftigare i det bredare bildformatet.

Färgåtergivning, kontrast och bildflyt är fantastiskt bra och vad det gäller bildupplevelsen har vi inget att klaga på. Kort sagt, för filmfantasten är detta en grym tv-apparat. På baksidan av tv:n finns dessutom LED-lampor vars belysning ändras beroende på vad som visas på skärmen, en teknik som kallas ambilight. Detta förstärker scener i såväl spel som film, att se scenens atmosfär speglas på väggen bakom tv:n gör upplevelsen större utan att man egentligen tänker på det.

Ojämnt spelfokus

Men nog om film. Spel är vad vi lever för och en av denna tv:s paradnummer är möjligheten att dela upp skärmens innehåll på två glasögon. Detta är tänkt att användas i co-op-spel där bilden för den ena spelaren endast visas på hans/hennes glasögon och vice versa för spelare två. För att kunna använda detta läge behöver du köpa till ett speciellt paket med glasögon som är specifika för funktionen, du ska alltså inte använda de vanliga 3D-glasögonen som följer med tv:n. Extraglasögonen i fråga är markerade som spelare ett och spelare två. Denna funktion är inte helt självklar att använda då pappersdokumentationen inte förklarar något och informationen i tv:ns menyer är långt ifrån enkla att hitta.

Väl igång fungerar det hyggligt, men inte mycket mer. Oavsett hur du lägger upp uppdelningen så syns spår av den andra spelarens bild som en spökbild över din bild. Störigt men acceptabelt i ljusa miljöer men väldigt påtagligt i mörker. I mellansekvenser leder uppdelningen dessutom till att spelarna ser halva bilden, exempelvis att spelare ett ser karaktärer från bröstkorgen och upp medan spelare två får nöja sig med de nedre regionerna. Problemet blir mindre i mer arkadaktiga spelupplevelser utan fokus på handling, men även då är problem med spökeffekter något av ett störningsmoment.

Föregående Nästa
kan bygga eget ambilight för nåra hundra 20/12 Är man filmfreak är tvn skitbra, men är man både filmfreak och freak som kräver kvalitet på bilden är den lite av en gråzon. Att skala upp bild är aldrig bra, men är ett nödvändigt ont vid vissa tillfällen, t ex vid uppskalning av DVD > högupplöst bildv... 18/12 Vad yrar du om? Upplösningen på bluray filmer är oftast 1920x816, nu slipper du svarta kanter tack vare 21:9. 18/12 Det som vore cool utveckling är ju stöd för flera monitorer där man får korrekt rendering mot sidorna. Det ser jag som mer intressant än 3D som sådant. Att ögat får komplett vidvinkel som ögat ser. Så snedställda monitorer mot sidorna korrekt renderat... 18/12 Internt i spelens spelmotor finns det mycket riktigt z-värden men de förloras så fort allt renderats och skickas till TV:n, det finns ingen sådan information som TV:n kan använda sig av i 2D-3D-konvertering utan det baseras alltid på gissning. Z-informa... 17/12 Totalt meningslös produkt. Den enda fördelen mot en större tv i 16:9 är att du sparar plats på höjden. Att du har högre upplösning på bredden hjälper inte eftersom blurayformatet ändå är som det är. 17/12 Personligen tycker jag att uppskalning osv oftast försämrar bildkvaliten. Likväl super mega smooth miljarder hz funktioner som helt och hållet förstör bilden. En bra bildvisare ska kunna visa materialet så pass nära källan som möjligt. Pixelmappning,... 17/12 Ja djupvärdet beror på innehållet, för tv-sändningar finns det inget djupvärde och då får tv:n gissa vad som ska konverteras, men i spel och annat digitalt innehåll som innehåller z-värden kan det användas det för att avgöra djupvärdet för att uppnå bät... 17/12 Man kan inte skala om 16:9-material till 21:9 utan att förstöra materialet, antingen blir det utdraget eller beskuret. 2D-3D-konverteringen går ut på att TV:n gissar vad i bilden som ligger framför andra saker, exempelvis en människa som står framför... 17/12 Nej och jag menade inte att antalet hertz styr vilka signaler tv:n kan ta emot, kanske var otydlig där. Det jag menade var att tv:n skalar upp innehållet till 21:9 oberoende av källan, exempelvis PS3 eller Xbox 360. Jag tror att det du är inne på @hunde... 17/12
Skicka en rättelse