För mycket längesen, i en avlägsen galax, fanns Star Trek och blev skitpopulärt. Den handlade om konstiga människor med konstig hud och stora rymdskepp som kunde åka väldigt fort. Det har släppts en hel del spel som bygger på detta tema, men nu finns det ett som tar bort det där med konstiga människor och konstiga hudfärger och bara ger dig massor av stora rymdskepp som kan åka skitsnabbt. Visst låter det häftigt?

I Star Trek: Legacy får man ta kontroll över Archer, Kirk, Picard, Sisko och slutligen Janeway. Handlingen kretsar kring den mystiska rasen Borg, och för på ett ganska smidigt sätt ihop fem Star Trek-serier. Star Trek: Legacy är ett action-spel med vissa strategidrag och består så gott som uteslutande av strider mellan rymdskepp. Man kan ha kontroll över upp till fyra skepp samtidigt. Skepp inhandlas mellan uppdragen för poäng man har skaffat sig under spelets gång. Du beordrar sina skepp genom en 2D-skärm som visar fienden, stationer och lite planeter.

Motstånd är meninglöst!

För att göra rymdstrider intressanta och underhållande behövs vissa komponenter:

1. Du behöver kunna se skeppen du ska peppra. I Star Trek: Lagacy får kameran eget liv och hoppar fram och tillbaka mellan att visa baksidan och framsidan av ditt skepp om du rör musen vid fel tillfälle.

2. Du behöver kunna ta dig fram till skeppen du ska peppra. Kontrollen är så långsam att du inte tror att du rör dig alls, och sen märker du att du faktiskt har rätt, du rör dig inte någonstans. "Aha, jag har glömt att trycka på gasen" kommer du på, och sätter igång motorerna. Du flyger förbi skeppen du skulle peppra och ser bara den ändlösa rymden.

3. Du behöver kunna peppra skeppen du ska peppra. Dina vapen skjuter ibland, och ibland inte. Du behöver vara rakt framför skeppet för att peppra, eller rakt bakifrån ibland, eller från sidan, och helst vara fem meter från ditt mål.

4. Du behöver se häftiga explosioner efter du har slitit bort ditt hår bara för att fälla det där lilla skeppet. Explosionerna ser faktiskt ganska häftiga ut för de små till medelstora skeppen, och de sprängs i småbitar med eld i häcken. Stora föremål dock, som kuber eller rymdstationer, delar upp sig i bitar på ett komiskt sätt och ser mer ut som du precis slog sönder en leksak från Lidl.

Vi ska åka dit ingen har åkt förut!

Striderna ser för det mesta bra ut, och skeppen är detaljerade till den grad att du kan se våningarna i skeppet där det har gått hål. Grafiken är inget som sticker ut, men inte heller något som sticker dig i ögonen. Skådespelare från TV-serierna är tillbaka och ger med konstig dialog liv åt skeppen. I spelet finns inga filmsekvenser som visar kaptenen på skeppet, utan det är skeppen som pratar med varandra. Tänk dig Robert Brobergs låt om båtar som stöter på varandra så kommer du ganska nära. De snackar en hel del, men de ställer mest frågor till varandra i oändligheten. Krux blir det när skeppen börjar snacka mitt i en strid och ger dig ledtrådar om vad som ska göras, men du har fullt upp med att peppra så du missar vad det är du måste göra och måste spela om uppdraget när du dör. Precis, hela uppdraget måste spelas om, det går inte spara under uppdragen och några checkpoints finns inte i denna galax.

Om någon undrar varför jag inte pratar om själva uppdragen är det för att allihopa är ungefär ungefär likadana: linjära och handlar om en kort transportsträcka till fienden och sen slåss du tills uppdraget är slut. Multiplayern är buggad och spelet krashar så fort jag försöker prova den. Det finns ett skrimish-alternativ för den som bara vill slåss lite utan att höra skeppen prata med varandra, men det hjälper inte så mycket när hela spelupplägget för rymdstriderna är så ofärdig.

Stråla upp mig, Scotty

Jag gnäller väldigt mycket på Star Trek: Legacy, dels för att jag har varit bortskämd med bra spel den här julhelgen, men mest för att spelet gör en så besviken. Hade bara lite mer jobb lagts ner på att fixa till kontrollerna, eller om ens alternativet funnits att själv få bestämma var knapparna ska sitta hade det hjälpt oerhört mycket istället för att som nu behöva testa varje tanget för att kunna laga skeppet. Hade lite mer energi lagts på dialogerna hade det funnits mer engagemang och mer anledning att skjuta skepp i flera timmar. Och hade man bara fixat till någon typ av inlärningsbana för att lära sig spela det hade man haft det så mycket lättare. Personligen är jag inget större Star Trek-fan, men jag är säker på att de som verkligen är intresserade kommer att lära sig att stå ut med bristerna, och jag hoppas verkligen för er skull att det kommer fortsätta släppas patchar så det en dag kanske går att spela trots att man inte har en bild på Kirk vid sängen.

Testdator:

AMD 3500+
1024 MB RAM
Geforce 7900 GT

Gillar själv Star Trek, aldrig varit en nörd men kan en del, så när vi kommer till det här Warp 10.. Om jag har alla hästarna i stallet nu så är det bara Warp 9.9 man kan komma upp till. Warp 10 heter "Transwarp" och då kan du ta dig från ena sidan av... 01/02 Otroligt dåligt spel. Ett sådant spel borde inte ens släppas; jag har aldrig gillat Star Trek; kommer nog aldrig göra det heller efter denna besvikelse. 30/12 älskar Star Trek till 110% (Ja jag är en Star Trek nörd :) ) och jag tycker om många star trek spel genom tiderna, så jag ska ge det en chans. 30/12 Homeworld är väl ett RTS? Hade hellre sett att dem tagit Gameplay osv från Nexus: The Jupiter Incident eller X3: Reunion isf. 30/12 Jag tycker spelet är helt okej. Inget fantastiskt superbt hyllningsvärt kanske, men det är star trek och helt fungerande :) 29/12 Warp 10 är man ju överallt samtidigt (alla Trek-fans försöker nitiskt glömma det där hemska Voyager-avsnittet... Threshold - bland det sämsta jag sett på TV nånsin). Och faktumet att phasers blir mindre effektiva ju längre bort man skjuter ifrån tas det... 29/12 "sniglar sej fram i 20 km/timmen..." !!! sniglar! Warp factor 10, lixsom herre jävlar, där snackar vi speed! 29/12 Avståndet har väl ändå all betydelse när det gäller skada? Ett energivapen tappar onekligen effekt ju längre det färdas, samma sak händer med en vanlig laserstråle. :) 29/12 Jo det här spelet var verkligen en besvikelse. Tänk om dom bara snott Homeworld motorn, använt startrek skepp och kaptenernas röster + en halvhyffsad story så hade dom haft ett perfekt spel. Nu var det mer nån dålig shootemupvariant. Annars tycker jag... 29/12 Bridge Commander > ST: Legacy 29/12
Skicka en rättelse