Insatsstyrkan Rainbow är tillbaka. Senast det begav sig var hösten 2006 och serien klev då på allvar över till den nuvarande generationens konsoler. Femton månader senare är det dags för nya terroristattacker på Las Vegas glamorösa gator.

Vi säger det direkt – Rainbow Six: Vegas 2 för inte serien tillbaka till dess realistiska rötter. Planeringsfasen är ett minne blott och även om taktiska beslut fortfarande måste tas är de fjärran från forna dagars valmöjligheter. Fans av den gamla skolan morrar frustrerat, men Vegas visade med all önskvärd tydlighet att också lättrealism kan vara fantastiskt kul.

Hundratals terrorister har alltså slagit till mot glittrets huvudstad igen. Du går under namnet Bishop och basar över en antiterroriststyrka som förutom dig består av... två soldater (känn den realismen). Ledarrollen innebär att du bestämmer tempo, angreppssätt (tyst eller högljutt) och när ni ska anfalla. Du ger order om inbrytningar, bestämmer vem som attackerar först och avgör i vilken ordning fienderna ska tas ut. Du har också ensam kontroll över ett så kallat "snake eye", ett verktyg som låter dig smygkika under stängda dörrar och markera eventuella fiender på andra sidan. I kombination med fegspelande - låt medhjälparna gå in först - ökar det dina överlevnadschanser väsentligt.

Snickarverkstad

- Bygg och utveckla en egen soldat

Den stora nyheten är att din spelarkaraktär hänger med från början till slut. Du börjar med att formge honom eller henne i ett tämligen begränsat utseendeverktyg - Ubisoft har mycket att lära av EA:s sportspel. Väl ute i fält får du bekanta dig med ACES (Advanced Comat Enhancement and Specialization), ett system som håller koll på din spelstil. Systemet delar in avrättningar i tre kategorier (prickskytte, närstrid, nedtagning av "tyngre" motståndare) och lyckade insatser ger poäng som fördelas på de olika kategorierna. Tillräckligt med poäng låser upp utrustning och bättre vapen. Det här är ett intressant inslag, dels för att ditt specifika sätt att spela belönas och dels för att uppgraderingarna hänger med i alla spelformer, såväl vid sololirande som i alla former av onlinebataljer.

Nytt för Rainbow-serien är att karaktärerna kan springa. Rusningarna begränsas till korta sträckor och påverkas av hur tungt soldaten är rustad (vilket du också kan ställa in). Om du reagerar snabbt kan en rusch rädda dig från fiendens flitiga granatattacker. En nyhet på fysikfronten är att miljön gjorts något mer förstörbar; skott tränger igenom fönster och tunnare föremål, vilket känns någorlunda realistiskt och definitivt är en välkommen förbättring.

Mindre välkommet på nyhetsfronten är att coop-läget bantats. I förra Vegas kunde fyra personer ta sig igenom kampanjen tillsammans, detta har sänkts till två. Ubisofts förklarar inskränkningen med att de vill lägga tyngdpunkten på berättelsen, inte striderna. Möjligen lyckas de, men frågan är varför - det är knappast storyn som gjort denna spelserie känd. Än märkligare ter sig beslutet när man kikar på spelläget Terrorist Hunt - där går det alldeles utmärkt att kriga fyra personer tillsammans. Bortsett från dessa klagomål fungerar både off- och onlinelägena förträffligt. Du kan välja mellan en rad spelformer och det känns bra att det inte görs någon större skillnad på solo- och nätspelande. (Åtminstone så länge du har fast uppkoppling. Men eftersom du är FZ-besökare låtsas vi inte om det förbehållet.)

Relativt kort utvecklingstid gör att mycket är sig likt - på både gott och ont. Kontrollerna är fantastiska, framförallt det fenomenala systemet för att luta sig mot en vägg och kika runt hörn. Däremot behöver AI-intelligensen förbättras. De datorstyrda spelarna täcker varandra föredömligt vid avancemang, men ibland går de bort sig totalt. Vid ett tillfälle betedde de sig som rabiessmittade katter vid en vattenpöl, de vägrade konsekvent att blöta ner skorna. Jag tvingades bokstavligt talat leda dem bort från faran och med fast hand hjälpa dem förbi några särdeles otäcka bilar som stod och skrämdes i varsin parkeringsruta. Datorfolket beter sig överlag klumpigt vad gäller att gå från punkt A till B och de ställer sig irriterande ofta i din siktlinje. Fler än en gång har det kliat i avtryckarfingret...

Utseendemässigt överraskar spelet negativt. Generellt sett ser grafiken okej ut, men jag förväntar mig mycket mer av ett modernt storspel baserat på Unreal Engine 3-motorn. Ändå tvingas vi då och då stå ut med riktigt dålig bilduppdatering. Ljudet gör däremot bra ifrån sig, saker och ting låter som de ska och dramatisk bakgrundsmusik bidrar till att höja stämningen i täta situationer.

En reprishöjdare

- Men det är på gränsen

Man ska vara på det klara med att Vegas 2 är ungefär samma spel en gång till. En svulstig och välpolerad expansion med några få nyheter, om man så vill. Sett så fungerar det förträffligt. Om du förväntar dig en revolution lär du å andra sidan bli gruvligt besviken.

Summa summarum har Ubisoft gjort ett duktigt bra spel. Men, upprepning och en del poleringsmissar gör att det blott med näppe tar sig upp till fyran i betyg - nästa gång vill vi ha fler överraskningar än att en Rainbow Six-titel är förbaskat kul att spela.

dom enda nackdelarna med vegas2 grafiken känns inte bra dessutom en aningen för lätt jämfört med ettan. men spelet känns roligare levelsystemet e ballt köpvärt yes. 25/04 dom enda nackdelarna med vegas2 grafiken känns inte bra dessutom en aningen för lätt jämfört med ettan. men spelet känns roligare levelsystemet e ballt köpvärt yes. 25/04 Har suttit konstant i timtal nu, och vill bara få ihop de där förbenade 420 C.Q.B. poängen för att låsa upp P90, som alltid varit ett favoritvapen i ALLA spel. Allt som allt; R6V2 får 5/5 av mig. Älskar det. 22/04 "berättar" rösten är fortfarande tråkig och låter alldeles för "pedagogisk". Kan gärna förbättra det och låta lite mer intressantare och gladare. 21/04 Jag måste faktiskt hålla med Wookie angående innehållet. Det som fastnade i skallen efter att ha sett recensionen var jämförelserna med de tidigare spelen i serien. Jag kan förstå att ni tar upp att just taktikten har tonats ner men ni behöver som sagt... 03/04 omg, fett najs! synd bara att alla nya spel kostar en bra slant :( 25/03 Jag har följt rainbow six sen första spelet jag kan bara konstatera att det är med en sorgsen blick jag ser vad spelen har blivit till i dagens läge. Jag anser att Ravenshield hittade perfektionen mellan realistiskt och action. Däremot som alla människo... 22/03 Både de äldre Rainbow spelen och de nyare "Vegas" och "Vegas 2" (Lockdown finns inte i min värld, usch!) är riktigt riktigt bra. Sure, den taktiska och "realism" känslan finns inte längre, men det hindrar inte de nyare från att vara riktigt bra. Jag byt... 22/03 Förstör nu inte den goda stämningen :(, dessutom kommer ju EU: Rome snart. Ett nytt Take Command kommer säkert senare i år också, och de är ju PC exklusiva. 22/03 Visserligen så är dom flesta nämnda spelen multiplattform, och konsol fokuserade. 22/03
Skicka en rättelse